Upphandlingen av flygtrafik som Trafikverket gjorde i juni har överklagats och nu har Trafikverket inte tid att vänta längre. Den rättsliga prövningen i domstol drar ut på tiden tycker Trafikverket, som nu har tecknat avtal med två operatörer för de linjer där det inte finns ett domstolsbeslut som förbjuder Trafikverket att teckna avtal.
Trafikverket motiverar sitt agerande med att en kritisk tidpunkt har nåtts, de nya operatörerna måste ha minst två månaders förberedelsetid inför trafikstarten den 30 oktober.
Klart med Pajala-Luleå
Det innebär att det nu står klart att Avies Sverige AB kommer att flyga på linjen Luleå-Pajala från och med den 30 oktober i år till och med den 25 oktober 2015. Biljetter säljs av flygbolaget Skyways, som på sin hemsida marknadsför linjen Luleå-Pajala som sin egen.
- Vi har ett biljettsamarbete. De har valt oss som leverantör, säger Lars-Åke Bertilsson, vd för Skyways.
Skyways kan jämföras med en resebyrå i det här fallet, bolaget gör inget annat än säljer biljetter åt Avies Sverige klargör han.
Trafikverket har också tecknat avtal med Avies Sverige för linjerna Torsby/Hagfors-Arlanda och Sveg-Arlanda samt med Svenska Direktflyg AB för linjen Östersund-Umeå.
Fortsatt förbud
Men när det gäller flygtrafiken på linjerna Arvidsjaur, Lycksele, Hemavan, Vilhelmina och Gällivare till Arlanda så är Trafikverket förbjuden enligt domstolsbeslut att teckna avtal med den operatör, Next Jet, som vann upphandlingen i juni. Det beror på ett beslut från kammarrätten i Sundsvall.
Trafikverket har överklagat kammarrättens beslut till Högsta förvaltningsdomstolen i Stockholm, där ärendet ligger. Ännu finns inget beslut om ärendet beviljas prövningstillstånd.
Från Trafikverkets sida är budskapet alltjämt att resenärerna inte ska drabbas, det ska finnas fortsatt flygtrafik den 30 oktober även om den rättsliga prövningen inte skulle vara avslutad då.
- Vi tittar på olika lösningar till dess vi har rättsprocessen i land. Resenärerna ska inte känna sig oroliga, säger Arnold Vonkavaara, regionchef på Trafikverket.
Inget tydligt besked
Arnold Vonkavaara kan inte precisera hur denna lösning, plan B, skulle se ut.
- Vi håller på att arbeta med en lösning. Vi vill inte uttala oss förrän lösningen är på plats, säger Helena Kers, verksjurist på Trafikverket.
Visar inte det här att Trafikverket varit sent ute med själva upphandlingen?
- Det anser vi inte. Självklart med facit i hand så, visst hade det varit bra att ha klart upphandlingen för flera månader sedan, säger Arnold Vonkavaara.