Förtroendekris inom Försvaret

Försvarets piloter väljer ställningskrig i stället för utländskt luftrum. - Vi har en förtroendekris mot Försvarsledningen, säger piloten Jörgen Olsson.

Foto: Mats Bengtsson

Foto: Mats Bengtsson

Foto: Mats Bengtsson

Luleå2010-09-03 06:00
Han tjänstgör som pilot vid F 21 och därifrån, samt från kollegor vid F 17, F 7, FMV, TU samt Flygskolan har ett brev med kritik mot Försvarsledningen utgått. Detta sedan frågan om plikten att ställa upp till utlandstjänstgöring spetsat till sig ytterligare. - Vi vill att Försvarsmakten ska få veta hur vi tänker, säger Jörgen Olsson.Korten på bordet
Vid tillfället är han i hemmet i Piteå. Lugnt och familjärt. Det är inte vad piloterna i Försvaret kan komma att ställas inför, beskriver de.- Alla kort måste läggas på bordet, säger Jörgen Olsson. Det är en sak att fotografera fartygspirater från luften och en annan att delta i krig. Vilka är de förestående uppdragen? Hur länge kan utländsk tjänstgöring gälla, vad gäller angående stöd åt familjerna hemmavid och vad är ersättningen? Det är frågor försvarsanställda vill ha svar på.Philip Simon, pressekreterare i Försvarsmakten, säger att ambitionen är att få ut så mycket information som möjligt så att alla kan fatta beslut. Att det skulle råda förtroendekris mot ledningen är inget han uppfattat, säger han.Åk eller sluta
Bakgrunden är att Överbefälhavaren beslutat utvidga tjänstgöringsplikten. De som anställts på senare år har skyldighet att tjänstgöra utanför Sveriges gränser. Framöver ska det gälla även de som är anställda innan 2004 och de ska svara på hur de ställer sig till det. Plikten gäller långt fler än Flygvapnets folk.- Om jag skriver på och inte åker blir det ordervägran, säger Jörgen Olsson. Vad som händer om han säger nej till utlandstjänst vet han inte.- Om man inte skriver på att man är beredd på internationell tjänst blir man övertalig i nya organisationen och riskerar på sikt att få sluta, säger Philip Simon, pressekreterare i Försvarsmakten.Flygvapnets piloter höll en dag för någon vecka sedan möte i stället för att flyga. Ett tecken på konflikthärd och Sveriges incidentberedskap har ifrågasatts. Försvarsmaktens presstjänst betecknar aktionen som diskussioner och ungefär så resonerar Jörgen Olsson.- Ska du flyga den här typen av flygplan ska du vara till hundra procent fokuserad. Folk kände att det här tog över fokus. Det var absolut ingen strejk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om