Första resan norrut gick bra

Premiärturerna för Connex gick bra.
En försening vid starten från Stockholm kunde köras in.
Fortfarande är det dock svårt att boka biljetter.
Sune Bladh, Boden, för-sökte förgäves boka sin Stockholmsresa.

LULEÅ2003-06-17 06:30
Första tåget från Stockholm rullade in på stationen i Luleå vid 8.30-tiden på måndagsmorgonen. Tåget hade då tagit vägen via Söderhamn?Hudiksvall? Sundsvall, ett upplägg som Connex infört.<br>Kuriren var på plats när nästa tåg anlände. Och då var även en delegation från Connex Tåg där för att möta.<br>En trött VD för Connex Tåg, Olof Eriksson, såg tåget anlända tillsammans med tekniske chefen Sven Sandelius.<br> ? Jag tror aldrig att jag sovit så litet i hela mitt liv, konstaterade Olof Eriksson om de sista hektiska dagarna innan skiftet från Tågkompaniet. Men det har gått bra. Och även med Ofotenbanen i Norge har allt fungerat fint, trots att de haft så kort tid för att förbereda sig.<br>Tryck på bokningar<br>Det är stort tryck på bokningarna.<br> ? Det är högsäsong direkt. Och allt skulle vara klart i dag, vilket var mycket tufft. Vi startade ett eget callcenter, men det räckte inte till. Vi har därför fått hjälp. <br>De närmaste dagarna ska det bli bättre.<br> ? Vi ber resenärerna att använda sig av den lokala resebyrån i första hand. <br>Vagnmaterielet är sisådär. Merparten av Tågkompaniets vagnar har tagits över av Connex.<br>Vagnar på verkstad<br> ? Många av de vagnarna står på verkstaden just nu. Att de är på verkstaden är inte bara Tågkompaniets fel, utan beror också på annat. Vi har hyrt in vagnar första dygnet för att klara oss. <br> Ombord fanns Jan Björklund, som sysslar med Connex grafiska profil men även med järnvägsfrågor.<br> ? Jag var med för att kolla reseupplevelsen, att tåget var i bra skick och hur personalen fungerade. Personalen ombord var också otroligt duktig. Minuset var förseningen, men vi körde in den halvtimme som vi var sena från Stockholm. Plusset var upplevelsen, speciellt restaurang- och sällskapsvagnen. Vi fick dock inte kabelvisionbiten att fungera fullt ut. Felet är dock hittat. <br>Fint i restaurangvagnen<br>Malin Andersson, Luleå, hade rest från Stockholm.<br> ? Jag vet inte om jag tycker att det var någon skillnad mot Tågkompaniet. Nej, jag åt inte i restaurangvagnen, men var där och tittade. Det var fint. I alla fall var det inte svårt att boka biljetten. Jag ringde Connex och bokade.<br>Sune Bladh, Boden, surnade till ordentligt på Connex på måndagen. Han försökte via en resebyrå i Boden boka biljett till tåget 17.20 från Boden. Men det gick inte.<br> ? Och de kunde inte heller få svar på om det gick att lösa biljett på tåget. Nu är vi två som tar tåget ändå. De får väl begära polishjälp om de ska kasta av oss.<br>Gav upp efter lång väntan<br>Han försökte också ringa bokningen under helgen, men gav upp efter en halvtimmes väntan.<br> ? Vi provade dessutom att boka via internet, men det var mycket besvärligt. Och inte är vi väl så korkade?<br>Från resebyrån uppger man att bokningssystemet för både Connex och SJ legat nere under dagen. På eftermiddagen rullade allt igång igen.<br>Besvärande fel<br>Kuriren gick in och checkade Connex beställningssida. <br>Uppenbarligen, i alla fall i undertecknads dator, fanns ett besvärande fel. Kalendern för avrese- och återresedatum täckte över den datumrad som ska fyllas i, vilket orsakade stort bekymmer.<br> I övrigt gick det nog rätt bra att komma sig fram till resmål, pris och beställning.<br><br>Håkan Zerpe<br>hakan.zerpe@kuriren.com<br>0920/376 21
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!