Förslaget: Salta gångvägarna i Luleå

Förändrat klimat kräver förändrade halkbekämpningsåtgärder.Det menar Stefan Marklund som förespråkar saltning av gångvägarna i Luleå.Men kommunen grusar hans förhoppningar.

Hala tider. De senaste vintrarna har inneburit en hel del isiga gångvägar när det först töat för att sedan frysa på. Luleåbon Stefan Marklund vill nu att kommunen ska börja salta på gångvägarna eftersom han anser att sandning och grusning inte fungerar särskilt bra längre.

Hala tider. De senaste vintrarna har inneburit en hel del isiga gångvägar när det först töat för att sedan frysa på. Luleåbon Stefan Marklund vill nu att kommunen ska börja salta på gångvägarna eftersom han anser att sandning och grusning inte fungerar särskilt bra längre.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2017-11-06 15:54

Stefan Marklund, tidigare VA-chef i Luleå och numera kopplad till LTU där han arbetar med liknande frågor, har ledsnat på att det är så halkigt i Luleå och anser nu att kommunen bör se över sina metoder.

Det är som drabbad innevånare i Luleå han reagerat mot de isiga gångbanorna.

– Det är besvärligt, för att inte säga ohållbart. Speciellt för de oskyddade trafikanterna. Går man eller försöker cykla så är man illa ute, säger Stefan Marklund när han beskriver de senaste vintrarna.

Om det är torrsnö så är det inga problem men vintrarna nu för tiden innehåller inte bara stabila minusgrader och snö, det kommer blidor om vartannat som gör att det periodvis blir rena isgator och Luleås samlade population av lårbenshalsar ligger därmed risigt till.

Luleå kommuns vapen mot halkan på gång- och cykelbanor är sand och grus. Men i det rådande klimatläget fungerar det inte särskilt bra, anser Stefan Marklund. Sanden och gruset fryser gång efter annan in i isen och blir verkningslöst.

Stefan Marklund har själv gjort två vurpor när han promenerat på isiga gångvägar och har då slagit i bakhuvudet.

– Många äldre vågar sig inte ut överhuvudtaget när det är riktigt halt. Det går som inte, säger han.

Stefan Marklund förespråkar saltning i någon form för att luckra upp den isiga ytan och på så sätt minska risken att folk halkar och slår sig.

– Det är inte så att kommunen inte anstränger sig för att förhindra halka, det gör de. Det görs stora insatser och det ska de ha en eloge för, men jag tror att man måste komplettera med salt om det går att hitta en smart mellanväg. Situationen sista åren har blivit så pass besvärlig så nu är det dags att göra någonting, säger han.

Han fortsätter:

– Det kostar så klart en del men samtidigt – vad kostar ett benbrott på en äldre människa som kanske aldrig mer kommer ur sängen?

Men än är det inte dags att krydda halkbekämpningen med salt.

– Nej, vi kommer inte salta i vinter, säger Anders Stenlund, sektionschef för gatudrift i Luleå kommun.

I flera städer, Umeå bland andra, så testas så kallad sopsaltning. Snön plogas snön först bort, sedan tar en sop bort nästa lager och till sist så läggs salt ut vilket gör att det blir sommarföre och helt isfria ytor vilket gör att gående och cyklister slipper is eller lömskt halkgrus på asfalten. Men just denna metod är inte aktuell i Luleå.

– Det har väl fungerat sådär i Umeå. För det första är det en ganska stor investering. VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) har också gjort undersökningar och rekommendationerna är att Luleå ligger lite för långt norrut för att använda det. Det är så kort tid det går att använda här, vi har lite kallare tyvärr. Salt går inte att använda om det är kallare än 7-8 grader, då blir det bara mer halka, säger Anders Stenlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om