Forskare: Ni läser hellre om katter än politik

På webben är det inte politik och samhälle som intresserar.
Det är de mjukare värdena som intresserar, menar forskare enligt DN.se

Elsa, a kitten, recovers at the Denver Dumb Friends League animal shelter, Friday, Nov. 14, 2014 in Denver, the day after she was found on a porch tangled in some electric wires in sub-zero weather. The staff, who used heating pads, blankets and hair dryers to save her life, named her Elsa after the character in the Disney movie Frozen. (AP Photo/P. Solomon Banda)

Elsa, a kitten, recovers at the Denver Dumb Friends League animal shelter, Friday, Nov. 14, 2014 in Denver, the day after she was found on a porch tangled in some electric wires in sub-zero weather. The staff, who used heating pads, blankets and hair dryers to save her life, named her Elsa after the character in the Disney movie Frozen. (AP Photo/P. Solomon Banda)

Foto: P. Solomon Banda

Luleå2014-11-29 12:11

En söt katt som ramlar ned i vatten är en större nyhet än när ett viktigt politiskt beslut kommuniceras.

Det är slutsatsen som forskare tagit fram efter att ha studerat det digitala medielandskapet.

En söt eller skadad katt har blivit ansiktet för klickmonstret, eftersom det är lättare att föra artikeln vidare på på de stora sociala medierna, Facebook och Twitter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!