Försäljning av elbilar i rejäl uppförsbacke

Klimatbonus, ny reduktionsplikt och höga räntor slår hårt mot elbilsförsäljningen.

Elbilsförsäljningen i Sverige minskade med drygt 33 porcent i mars månad jämfört med samma peiod i fjol.

Elbilsförsäljningen i Sverige minskade med drygt 33 porcent i mars månad jämfört med samma peiod i fjol.

Foto: Ylva Forslund

Luleå2024-04-10 06:00

När klimatbonusen för elbilar togs bort i slutet av 2022 blev det initialt en rejäl dipp för elbilsförsäljningen i Luleå. Den återhämtade sig dock och under hösten låg nyregistreringen på en relativt jämn nivå. 

Sedan ändrades reduktionsplikten och andelen dieselbilar ökade, samtidigt som elbilsförsäljningen dök igen. I januari var det fler dieselbilar (83) än elbilar (15) som registrerades i Luleå.

I regel är en ny elbil betydligt dyrare i inköp än en fossildriven bil i samma klass. Med dagens höga räntor och slopad klimatbonus samt den minskade ekonomiska vinsten av att köra på el, till följd av den ändrade reduktionsplikten, har flera incitamentet att välja elbil försvunnit.

Trenden är den samma för Norrbotten i stort. I januari nyregistrerades 129 dieselbilar och 48 elbilar. För mars månad har det vänt och återigen nyregistrerades fler elbilar (50) än dieselbilar (20).

Sedan november 2022 har det nyregistrerats 450 dieselbilar och 337 bensinbilar i Luleå. Andelen rena elbilar var under perioden 838 stycken.

På riksnivå minskade andelen nyregistrerade elbilar under mars månad med 33,7 procent jämfört med samma månad 2023.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!