Försäkringskassan klarar inte sina egna mål

Nästan en tredjedel av Försäkringskassans ärenden handläggs inte i tid. Därmed klarar myndigheten inte sin egen godkändnivå.

Luleå2013-04-17 06:00

Försäkringskassans målnivåer är att handlägga sina ärenden inom 90 eller 120 dygn, beroende på handläggningens komplexitet.

Handikappersättning ska till exempel handläggas inom 90 dagar och sjukersättning inom 120.

Handläggs 75 procent av Försäkringskassans ärenden inom den uppsatta tidsplanen anser de det som godkänt. Men handläggningstiden för handikappersättning, vårdbidrag, assistansersättning och sjukersättning tar i mellan 31 och 36 procent (se faktaruta) av fallen längre tid och når inte upp till den egna godkändnivån.

Lyfter ärendet
Någon yttre gräns för hur lång en handläggning får ta finns inte.

- När det börjar gå lång tid går vi in och tittar och lyfter upp ärendet så att vi får det klart, säger Ingrid Nilsson, områdeschef Försäkringskassan i Luleå.

Den genomsnittliga handläggningstiden för sjuk- och aktivitetsersättning i Gällivare-Luleå ligger på 95 dagar enligt Ingrid Nilsson.

Tittar man på snittet i landet tog var tredje sjukersättningsärende längre tid än 120 dagar under 2012. Därmed klarade inte Försäkringskassan sin målnivå på 75 procent i riket heller.

Siffrorna gäller Försäkringskassans kontor i Luleå

Andel som inte uppnått målet (90 dagar)

Handikappersättning31%

Vårdbidrag33%

Andel som inte uppnått målet (120 dagar)

Assistansersättning 36%

Sjukersättning 31%

Aktivitetsersättning 17%

Om 75 procent av ärendena handläggs
i tid anses det som godkänt. Källa: Försäkringskassan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om