Hur många glas vin dricker du i veckan? Vet du om att du är överviktig?
Det är exempel på frågor norska läkare ska ställa till patienter oavsett orsaken till läkarbesöket.
- Det är förnedrande för patienten att tvingas svara på de här frågorna. Dessutom är det helt meningslöst.
Det säger Gisle Roksund, före detta ordförande i NAF, Norsk forening for allmennmedisin.
Roksund talade om de här sakerna på torsdagen på den konferens som Svensk förening för allmänmedicin anordnar i Luleå just nu.
Brist på kunskap
Doktor Roksund talade om det som ligger bakom de nya frågeformulären: politikernas ambition att förbättra folkhälsan. Men Roksund menar att politikerna bara visar brist på kunskap när man tvingar på läkarna att ställa det han anser förnedrande frågor till patienterna.
- Flera internationella undersökningar visar att ju högre utbildning en människa har desto friskare är hon. Därför borde politikerna se till att minska arbetslöshet och utanförskap. Och se till att integrationen fungerar i samhället.
- Om det sker kommer också folkhälsan att förbättras.
Delta i samhällsdebatten
Gisle Roksund hävdade att politikernas agerande beror på okunskap. Därför uppmanade han läkare att bli mer aktiva i samhällsdebatten och informera allmänhet och politiker om sakförhållanden när det gäller sjukdom och utanförskap.
Roksund kritiserade också politikerna för att införa olika typer av allmän medicinering och allmänna undersökningar för olika typer av sjukdomar. Som exempel på det tog han rekommendationen att människor ska ta kolesterolsänkande mediciner.
- Med den definition som norska myndigheter satt upp har 90 procent av Norges befolkning för höga kolesterolvärden. Det gäller ett land som har den högsta meddellivslängden i världen.
Höga vinster påverkar
Gisle Roksund hävdade också att politiker påverkas av studier som visar att vissa läkemedel är effektiva mot sjukdomar. I det sammanhanget hänvisade han till en studie som visar att 65 av 77 studier är sponsrade av läkemedelsbolag.
- Läkemedelsbolagen har stor nytta av sina satsningar eftersom det ofta leder till stora försäljningsframgångar för deras produkter. Och därmed höga vinster.