Hur är det på din arbetsplats? Får du en julklapp eller julmiddag eller har allt förvandlats till ett bidrag till något behjärtansvärt? Trenden i samhället går dithän, att juklappen går till något som kan göra skillnad i världen. Kuriren har på måfå ringt runt och kollat läget i Luleå. Ett exempel på det nytänket är SSAB. Kommunikatören Sara Blix berättar:
– För tredje året i rad ger SSAB en penningsgåva via SOS Barnbyar. Vart pengarna går skiljer sig år från år men i år så går dem till ett familjehem i Ukraina, förklarar Blix.
På SSAB:s intranät har många anställda kommenterat det:
– Det är bara positiva tongångar, säger Sara Blix.
Enligt en Sifo-undersökning kan 52 procent av svenskarna tänka sig en välgörenhetsgåva som julklapp. Handeln omsätter i jul cirka 70 miljarder och summan till goda ändamål beräknas i år till cirka sex miljarder. En siffra som ökar.
Vid Kurirens slumpvisa rundringning ser det ut som följer:
På Luleå kommun svarar assistenten på kommunledningskansliet Siv Fjällborg:
– Vi får ett presentkort på 400 kronor som kan användas i Luleås lokala handel.
Hos Länsstyrelsen delas det inte ut klappar:
– Vi får en enkel jullunch. Vi tycker inte att man ska slösa med skattemedlen utan det ska komma medborgarna till godo istället, säger kommunikatör Susanne Yvesand.
Svenska kyrkan i Luleå delar inte heller ut klappar:
– Här satsar man istället på en vinterbuffé och personalvård. För övrigt så har ju Svenska kyrkan varje år en julinsamling som går till välgörande andamål, berättar kommunikatören Karin Holmgren Tyskling.
Norrbottens Media ger inga klappar i år:
– Vi har, tillsammans med de fackliga organisationerna, beslutat att istället för julklappar ge ett bidrag på 50 000 kronor till Röda Korsets Flyktinghjälp. Det motsvarar ett gåvovärde på 250 kronor per anställd, säger VD Mats Ehnbom.
Hos Lulebo AB redovisar marknadschefen:
– Vi har fått en liten klapp som VD delat ut, säger Birgitta Väppling.
Kommunikationsbyrån Vinter i Luleå har beslutat att inte dela ut några julklappar till sina kunder. Istället går 10 000 kronor till initiativet Refugees welcome som jobbar med att samla idéella krafter för att ge nyanlända flyktingar stöd.
Helena Eriksson, vd, Vinter:
- Vi hoppas att kunderna ska sympatisera med oss. Och gärna följa vårt exempel säger Vinters VD.