Det är de privata försäkringarna som sålt dåligt på sistone. Därför måste bolaget spara pengar genom att samla kundservice och telemarketing till kontoret i Malmö.
- Nya tjänster ska tillsättas i Malmö och vi hoppas ju att i alla fall några medarbetare från Luleåkontoret ska vara intresserade av att flytta med, säger Maria Dahllöf Tullberg, marknads- och kommunikationschef på huvudkontoret i Stockholm.
De flesta av de 79 anställda jobbar som telemarketingsäljare. De är inte heltidsanställda utan jobbar 80 procent. Ett 20-tal personer är heltidsanställda inom kundservice.
Utbildningsstöd
Planen är att avveckla kontoret i Luleå under det kommande året. Under tiden ska de anställda erbjudas utbildningsstöd och coachning för att öka sina chanser till nya jobb.
- Vår förhoppning är också att det ska finnas andra företag som är intresserade av att ta över våra medarbetare. Många av dem är unga och drivna personer och vi har redan påbörjat en dialog med kommun och med näringsliv i regionen, säger Maria Dahllöf Tullberg.
Vd på plats
Bolagets vd Per Fornander var själv på plats i Luleå i går och meddelade avvecklingsplanerna.
- Det är naturligtvis tungt att behöva komma med sådana här besked till medarbetarna i Luleå, säger han i ett pressmeddelande men påpekar samtidigt att försäkringsbolaget måste komma tillrätta med lönsamheten för att bli mer konkurrenskraftigt.
Så sent som under sommaren 2010 nyanställde Moderna försäkringar 50 personer i Luleå och flyttade till nya, större lokaler på Varvet.