Företagens framtidstro minskar

Länets småföretagare har fått en mindre positiv syn på framtiden. Det visar Vismas affärsbarometer.

Minskad framtidstro. Länets företag ser inte längre lika positivt på framtiden.

Minskad framtidstro. Länets företag ser inte längre lika positivt på framtiden.

Foto: Johan Söderlund

Luleå2017-06-08 09:03

I höstas visade Visma att 51 procent av de norrbottniska företagarna trodde att deras försäljning skulle öka under det kommande halvåret. Nu tror 32 procent på ökad försäljning – en minskning med 19 procentenheter.

Därmed är det bara i Dalarna och Västerbotten småföretagen ser mörkare på framtiden än i Norrbotten.

Visma advantages vd Henrik Salwén ser ändå ingen anledning till oro.

– Vi ser en fortsatt stark utveckling på marknaden i många delar av Sverige. Trots en hel del oro i omvärlden och politisk osäkerhet så har merparten av små och medelstora svenska företag ändå medvind. Även om framtidstron har sjunkit i vissa län så är det ett tydligt tecken på ett positivt ekonomiskt klimat i landet som helhet, säger Salwén i ett pressmeddelande.

De småföretagare som är mest positiva har ofta tillgång till fler försäljningskanaler. Säsongsberoende orsaker påverkar också.

Mest optimistiskt är det inom reklam, PR och kommunikation. Även affärs- och organisationsutveckling är en bransch med framtidstro, liksom IT och telekom.

– Teknik- och tjänstesektorn präglas av en stark utveckling och innovation just nu. Därför känns det logiskt att företag inom dessa branscher ser extra ljust på framtiden, säger Henrik Salwén.

Företagen som räknar med minskad försäljning kännetecknas enligt Visma av ökad konkurrens och minskad intern kapacitet.

Transport- och åkerinäringen präglas just nu av liten framtidstro, liksom redovisning och revision och kultur, nöje och fritid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!