Efter att ha besökt hundratals företag runt om i landet har Företagarnas vd Günther Mårder fått en bra bild av vad som kännetecknar företag som lyckats. Under onsdagen föreläste han på Edens Event- och festvåning i Luleå, där han delade med sig av sina bästa tips.
– Framgångsrika företagare är väldigt skickliga på att få kunder och medarbetare att förstå det högre syftet, vad man åstadkommer i en större kontext. De får medarbetarna att känna en större stolthet i det de gör, säger Günther Mårder och fortsätter:
– De ägnar också mycket tid åt att förstå kunderna och deras behov. De försöker tänka i ytterligare ett led, vad gör kunden med det jag säljer och kan jag vidga erbjudandet för att försöka lösa fler problem?
Günther Mårder menar att han sett många häftiga innovationer som aldrig nått ut på marknaden eftersom att kundunderlaget inte har funnits.
– Undvik att göra revolutionerande produkter om du inte vet att det finns kunder för det, tipsar han.
Ett annat tips är att måla upp en bild av sitt framtida drömliv – privat, yrkesmässigt och ekonomiskt. Det gör det lättare att planera och prestera, menar Günther Mårder.
– Fundera på hur du vill att det ska se ut när du vaknar upp en morgon om fem eller sju år. Vad är det första du vaknar av, hur känns det? Tänk igenom hela dagen, hur det ser ut när du kommer till jobbet. Fundera på den framtida drömvardagen och jämför bilden med hur din vardag ser ut i nuläget. Ju större skillnaden är, desto större uppoffringar och prioriteringar kan behövas för att nå rätt.
Gör sedan en femårsplan som du bryter ner till en hanterbar mängd. Fundera på vad det betyder här och nu, och för de kommande månaderna. Försök även att hitta mättal som går att fira, menar Günther Mårder.
En färsk kartläggning från Företagarna presenterades också, som visar hur företagandet ser ut i Luleå och i sex andra kommuner i norra Sverige.
Där sticker Luleå ut med positiva siffror vad gäller andel företag som drivs av kvinnor. 15,9 procent av företagen drivs av kvinnor medan 84,1 procent drivs av män, en siffra som är hög jämfört med flera andra kommuner.
– Men jag har ändå svårt att bli imponerad av den siffran. Den ska upp. Vi ser att andelen kvinnor ökar, men det går i långsam takt, säger Günther Mårder.
I Piteå ligger motsvarande siffror på 14,2 procent kvinnor och 85,8 procent män.
Luleå sticker även ut i andelen företagare över 65 år, där siffran 15,7 procent är låg jämfört med andra kommuner. I Piteå är 16,5 procent av företagarna över 65 år.