Ett av många exempel på god design med en air av Norrbotten.
I måndags slog Centek upp dörrarna för utställningen "Design by Swedish Lapland". Under oktober och november visar man upp designprodukter med anknytning till Norrbotten. Produkter med en marknad på över 70 länder.
- Med utställningen vill vi inspirera andra att ta tag i produktutveckling och design, förklarade Centeks vd Gry Holmgren Hafskjold som öppnade utställningen i Aurorum Science Park i närvaro av en grupp företagare/designer, såväl namnkunniga som nya aktörer.
En av utställarna var kläddesigner Paula Fahlander som nu tagit sitt företagande till en ny nivå. Hon har låtit utveckla två nya parfymer med doft av Norrbotten.
- Många designer har ju en egen parfym. Jag är väldigt förtjust i Coco Chanel, säger Fahlander som i Schweiz låtit utveckla en dam- och herrparfym. Den maskulina varianten doftar nysågat timmer och damvarianten åkerbär.
- Jag försökte beskriva bärets doft men till slut skickade jag en liten flaska med extrakt av åkerbär. Den råkade den här mannen spilla ut över sitt skrivbord så nu får man väl förmoda att det är en doft han aldrig glömmer, skrattar Paula Fahlander.
Förpackningen till parfymerna är en design i sig och består av naturteckningar utförda av 20-årige sonen Anton Fahlander.
Att ha blivit utvald att representera raden av duktiga företagare/designer från länet är hedrande, tycker hon.
- Man blir väldigt stolt över att se hur mycket fint som produceras här i länet och jättebra av Centek att man visar upp det. Det betyder mycket för oss som kanske inte alltid har resurser att visa upp oss, säger Fahlander.
Utställningen kommer att gå på turné både i Sverige och utomlands.