Larmföretaget Tunstall krävs på sammanlagt 2 250 884 kronor av Luleå kommun. Summan avser vite och återbetalning för oktober och november 2020 samt ersättning till kommunen för ökade kostnader fram till vecka 50. Kommunen ansåg sig vara tvungen att bemanna upp med ytterligare personal för att garantera säkerheten för brukarna, när trygghetslarmen inte fungerade som de skulle.
Det var i samband med ett byte av plattform som Tunstall genomförde den 7 oktober i fjol som problem med stora fördröjningar av trygghetslarmen uppstod.
Nu har Luleå kommuns socialförvaltning krävt ersättning av Tunstall.
– Vi har väntat på att få statistik från Tunstall, den kom precis före jul, säger Ida Johansson, avdelningschef för ekonomi och infrastruktur på socialförvaltningen.
Kommunen kräver Tunstall på vite för felaktiga leveranser, eftersom loggarna från Tunstall visar att medelsvarstiden överstiger den maximala genomsnittliga tiden om 30 sekunder. Ramavtalet ger också kommunen rätt till prisavdrag.
Luleå kommun kan komma att kräva Tunstall på ännu mera pengar.
– Vi kommer att begära ut statistiken för december och januari, tillägger Ida Johansson.
Tunstall har fått tio dagar på sig att svara på kravet. Om kommunen inte får något svar kommer man att fakturera Tunstall på det angivna beloppet, med 30 dagars betalningstid.
Vad gör ni om Tunstall inte vill betala?
– Vi kommer att ta det vidare, säger Ida Johansson.