Piteåsonen Niklas Myhr är verksam vid Chapman university i Californien. Där arbetar han med marknadsföring, speciellt på internet.
Han säger att utvecklingen gått mycket fort, för fem år sedan existerade inte marknadsföring i sociala medier. Nu är det en självklarhet för många företag.
- Många företag lägger alla sina reklampengar i traditionell marknadsföring: tidningar, radio och teve. På det sättet hoppas de nå så många kunder som möjligt. Men beräkningar visar att det är effektivare att återknyta kontakter med gamla kunder.
I det sammanhanget talar Myhr om kostnaden som beräknas bara vara en femtedel jämfört med vanlig annonsering.
Odla kontakter
Enligt Niklas Myhr bör företag odla kontakter med sina kunder via sociala nätverk. Enligt Myhr kan företagets anställda stå för dessa kontakter. Enligt honom skapar det en relation mellan kund och företag som alla tjänar på.
Professor Myhr tar biltillverkaren Ford som exempel på företag som är aktiva i sociala nätverk. Han talar om hur företagets försäljningschef tidigare i år besökte en stort möte för bloggare. Då presenterade han Fords senaste bilmodell och gav intervjuer.
- Presentationen gjordes i god tid innan ett par stora bilmässor i USA. Genom kontakten med bloggare fick försäljningschefen igång en diskussion på nätet om bilmodellen. Det gjorde att intresset för bilen ökade hos motorjournalister.
Niklas Myhr anser att också företag i Norrbotten bör finnas i olika sociala medier både på svenska och engelska.
- Det spelar ingen roll om en produkt är "smal" - det viktiga är att den som googlar hittar företaget och dess produkter. Det är förutsättningen för att det på sikt ska göras affärer.
Myhr säger att det inte spelar någon roll om nätkontakterna bara gäller ett fåtal personer. Han säger att dessa personer sprider ryktet om företaget och att de har bra produkter och bra kundrelationer.
- Det är den bästa reklam som ett företag kan få.