Förenande länken försenas

Nya riksväg 97 ska bli länken som för Luleå och Boden samman.
Fast Vägverket har naggat i planen och vägen försenas två?tre år.

LULEÅ2005-05-11 06:30
Den etapp som nu pågår, Gammelstad?Sunderbysjukhuset, ska bli klar i år. Sedan tar det stopp i flera år.<br>Som läget blivit kommer inte nästa etapp, Boden-Sävast, igång förrän 2010, eller senare.<br>Sista delen, Sunderbyn-Sävast, kommer inte igång förrän 2013, eller senare.<br>Båda dessa etapper skulle ha kommit igång två?tre år tidigare än vad Vägverket nu anger.<br>Utöver riksväg 97 försenas upprustningen av riksväg 95 genom Arvidsjaur (2008 blir 2010?2011). Likaså ny väg för riksväg 99 kring Hedenäset (2010 blir 2012?2013) och förbättrade korsningar på Timmerleden i Piteå (2010 blir 2012?2013).<br>Mindre pengar<br>Bakgrunden till förseningarna, enligt Peder Henriksson vid Vägverket region norr, är att anslagen till vägprojekt inom regionala transportplanen 2004?2015 krympt. Norrbotten och Västerbotten, som utgör region norr, får inte de pengar som först sagts.<br>&nbsp;? I snitt skulle Norrbotten få 35?40 miljoner kronor per år. Nu blir det mindre än 20 miljoner per år. I första hand måste vi skjuta på de stora objekten, säger Peder Henriksson.<br>Det finns bara beslut för i år men Peder Henriksson säger att det getts en vink om samma, lägre, tilldelning även 2006 och 2007. Det innebär alltså förskjutningar. Exakta orsaken till varför det blir mindre med pengar säger han sig inte kunna svara på. Det beror inte på insatser för att ordna vägar i Sydsverige till följd av stormen Gudrun. De pengarna tas från underhållet, en annan pott.<br>Symbolvärde<br>Förseningar är det minsta kommunledningarna i Boden och Luleå vill ha. De har deklarerat att ombyggnaden av den högtrafikerade och stundom svårframkomliga vägen är prioriterad. Smidig trafik förenklar pendling till jobb, studier och möten.<br>Det går heller inte sticka under stol med att vägen har symbolvärde. Med ny väg framgår samhörigheten Luleå?Boden för ögat ungefär som motorvägslänken Norrköping?Linköping.<br>Kommuner förskotterar<br>Kommunledningarna i Luleå och Boden har tidigare diskuterat förskottering. Då skulle allt bli klart tidigt. Nu, när Vägverket dragit in på pengar, kommer förskotteringen ur kommunkassorna åter upp.<br>&nbsp;? Om de förskotterar har vi möjlighet starta tidigast 2007 med mittenetappen. Det är den etapp de ville förskottera, fast det har vi mest läst om i tidningen. Det har inte kommit besked om det, säger Peder Henriksson. Han talar om 70?100 miljoner kronor.<br>Viktiga år<br>&nbsp;? När det först talades om förskottering, krävde vi att få veta vilket belopp vi skulle förskottera och Vägverket hade inte bestämt sträckan. Nu får vi ta det här till prövning. Kan vi vinna några år är det oerhört viktigt. Vi är ju samtidigt måna om att Boden?Sävast byggs före mittenetappen, säger Bodens kommunalråd Olle Lindström som förra gången fick på skallen av politiska kollegor för att ha lovat bort pengar oförankrat.<br>Mer het på gröten är kollegan i Luleå, Karl Petersen<br>&nbsp;? Det är inte acceptabelt att en så olycksdrabbad sträcka inte kan byggas förrän 2013. Det är alldeles för långt bort i tiden. Pendlingstrafiken är omfattande och vi kan inte ha det som nu. Vi måste påskynda ombyggnaden, säger Karl Petersen som vill diskutera frågan hemmavid.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om