Några av lärarna på NTI-gymnasiet undersöker medievanor i sina kurser. De har konstaterat att många elever tillbringar sex–sju timmar per dag framför dataspel. Samtidigt har man noterat att elever är trötta på lektionerna.
Med anledning av det arrangerade skolans personal i höstas en träff med föreläsningar om spelmissbruk. Även föräldrarna bjöds in att delta i diskussionen.
– Den feedback vi fått visar att det finns ett stort sug efter att jobba med det här, säger Britta Hermansson, förstelärare på skolan.
Rickard Kjellgren är lärarrepresentant i elevhälsoteamet.
– Vi har ett ansvar att främja elevernas utveckling så att de når sin fulla potential. Dataspelsberoende är en del av den psykiska ohälsan, då måste vi jobba med det. Elever och föräldrar har tagit till sig jättemycket. Är jag inte nöjd med mina betyg måste jag ställa frågan: vad sker med betygen om jag spelar sju timmar om dagen? säger han.
För elevernas del handlar det mer om spel som exempelvis World of warcraft, än om casinospel om pengar.
– Det är inte fel att spela, men missbruket ska man ta på allvar. Det spelar ingen roll om det är om pengar eller inte, beroendemekanismen finns där. Spelföretagen lägger in vinstmoment så att du hela tiden vill gå vidare, vinna troféer och "levla upp", säger Rickard Kjellgren.
Eleven Elin Toldshöj har engagerat sig, bland annat genom en podcast om spelproblem. Ämnet har även lyfts i skoltidningen.
– Föreläsningarna startade en stor diskussion i skolan. Vi började tänka på det, säger hon.