Förbjudna, men körs ändå

Trots att det är förbjudet att köra vattenskoter i Norrbotten syns allt fler av de snabba, lekfulla fordonen på länets vatten.
? Det finns ett kryphål i lagen som gör att många skoterförare kommer undan, säger Lena Bondestad, handläggare vid naturvårdsenheten på länsstyrelsen i Norrbotten.

LULEÅ2003-07-17 06:30
De senaste veckorna har länsstyrelsen fått in ett stort antal klagomål på ett kraftigt ökande av vattenskoteråking på flera håll i länet. Ett mycket aktuellt fall i Gällivareområdet har uppmärksammats sedan någon kört med en vattenskoter inom ett fågelskyddsområde. Kullar av fågelmammor och ungar har störts av bullret och splittrats av de intensiva svallvågorna.<br>På grund av vattenskoterns förmåga att färdas på mycket grunt vatten, har klagomålen även gällt körande allt för nära stränder där bland annat lekande barn förekommer.<br>Befogade klagomål<br>I de här fallen handlar det dessutom om mycket befogade klagomål. Sedan 1994 är det förbjudet och straffbart att köra vattenskoter i Sverige om man inte sökt och medgivits tillstånd. <br> ? Men rent generellt tycks inte folk veta om detta. Försäljningen har ökat och det är konstigt att de som säljer dessa fordon inte upplyser sina kunder, säger Lena Bondestad.<br>Enligt Vattenskoterförordningen 1 § är en vattenskoter ?en vattenfarkost som med allmänt språkbruk inte kan betecknas som en båt och som är konstruerad att 1) plana vid framfart och 2) framföras av någon som står, sitter eller ligger på farkosten?. Fordonet får inte användas i andra vattenområden än sådana som länsstyrelsen godkänt i berörd kommuns samtycke.<br> ? Visst kan man alltid söka och se men vanligtvis är vi väldigt restriktiva med att medge körning, säger Lena Bondestad.<br>Men vad är det egentligen för skillnad på en vanlig båt och en vattenskoter? Stör de inte lika mycket båda två?<br> ? En vattenskoter är en helt annan typ av fordon än en båt. Det är mer en leksak. Den lämnar väldiga svallvågor efter sig på grund av den mycket höga farten den kan komma upp i och ger även mer buller ifrån sig. Dessutom kan den köra närmare land då den endast behöver någon decimeters vattendjup.<br>Inte lätta att få fast<br>Trots förbundet är det inte alltid så enkelt att få fast vattenskoteråkarna. I lagen finns ett kryphål som gör att man kan definiera fordonen som båtar och därmed slippa undan straff. I ett fall i Svea hovrätt från juni förra året handlade den avgörande frågan i målet om just definitionen av fordonet. Den aktuella vattenskotern ansågs ha skrov, konstruktionsmässig flyt- och manöverförmåga samt vara av inte alltför obetydlig storlek. Enligt sjörättsliga regler kunde man alltså definitionsmässigt kalla vattenskotern för en båt och åtalet ogillades. <br>Affärerna blomstrar<br>För att täppa till hålet har Naturvårdsverket skrivit till regeringen för att försöka få igenom ett införande av EU:s definition av vattenskotrar. Enligt EU:s bestämmelser klassas allt som ser ut som en vattenskoter till den kategorin. <br>Med förbudet och en eventuell definitionsändring i lagen kan man fråga sig hur framtiden för länets försäljare av vattenskotrar kommer att te sig. Vem vill köpa en vattenskoter om man ändå inte får använda den? <br>Men så länge som situationen ser ut som den gör i dagsläget kan affärerna fortsätta att blomstra. De försäljare Kuriren pratat med säljer alla vattenskotrar av den lite större storleken och som därmed klassas som båtar.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!