Politiker kan kräva förarbevis för vattenskoter

Förarkort för vattenskotrar kan införas om inte buskörningen upphör. Flera av Norrbottens riksdagsledamöter ser detta som ett nästa steg.

Lagstiftning kan vänta om inte vattenskoterförarna kör ansvarsfullt.

Lagstiftning kan vänta om inte vattenskoterförarna kör ansvarsfullt.

Foto: Norr Media

Luleå2020-06-23 05:00

Vattenskotrar kör i hög fart – mitt bland kajaktränande barn. Trots tillsägelser fortsätter de att köra, berättar föräldrar och varnar för riskerna för olyckor. Det har vi rapporterat tidigare.

– Man behöver titta igenom lagstiftningen för det har hänt mycket de senaste 4–5 åren. Det är ett helt annat läge i dag. Kan vi inte skydda hälsa och liv så måste vi titta över lagstiftningen, säger Mattias Karlsson (M), riksdagsledamot.

Just lagstiftningen kring vattenskotrar är komplicerad. Som vattenskoterförordningen är utformad i dag så strider den mot EU-lagstiftningen, har EG-domstolen slagit fast.

Vattenskotrar får framföras i farleder. Om länsstyrelsen inför begränsningar av detta så måste de anvisa andra områden för vattenskotrarna för att förordningen ska gälla. 

Om detta inte genomförs proportionerligt så kan det göra att begränsningen kan betraktas som ett handelshinder och strida mot EU-lagstiftningen då ingen köper vattenskotrar om det inte finns någonstans att köra dem.

– Jag funderar på om vi måste göra något med lagstiftningen, men problemet är det här med att det påstås utgöra ett handelshinder. Men det är märkligt om det här skulle vara det enda fordon som inte begränsas. Det som ligger närmast för mig är att motionera om det för att göra en översyn, säger Linda Modig (C).

– Vattenskotrar är till stor glädje och underhållning för dem som använder dem, men det ställer också krav på att man kör dem på ett ansvarsfullt sätt. Kör man nära dem som paddlar kajak så retar man upp dem och får folk emot sig och så får man en opinion emot sig till slut. Om man inför en reglering så måste den följas upp med kontroll- och sanktionsmöjligheter annars blir det bara ett spel för galleriet, säger Eric Palmqvist (SD).

Förra året infördes en 15-årsgräns för vattenskotrar som ett steg för att reglera vattenskotertrafiken. 

– Vi är inte främmande för att vidta ytterligare åtgärder, säger Fredrik Lundh Sammeli (S) och fortsätter:

– Det vilar ett stort ansvar på vattenskoterförare för den här oklarheten kring lagstiftningen kommer inte att vara för evigt. Antingen visar man nu att man klarar av att framföra vattenskoter på ett ansvarsfullt sätt för annars kommer lagstiftning. Nästa steg kan vara att införa förarbevis. Vi inte vill införa förarbevis på alla vattenfordon, så problemet är hur man kan särskilja olika vattenfordon åt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!