Förändringar för Norrlandstrafiken

Tre tåg blir två i Norrbotten. Göteborgståget och ett av Stockholmstågen kan nämligen komma att slås ihop som följd av att Rikstrafiken ska minska sina kostnader. ? Det blir en försämring av trafiken, säger Erik Bäckström, Seko-ordförande inom Connex.

LULEÅ2004-07-21 06:30
Kuriren berättade i går att Rikstrafiken behöver sänka sina kostnader och att det väntas drabba tågtrafiken på Norrland.<br>Tågkompaniet slog på sin tid ihop Göteborgståget och ett Stockholmståg i Gävle. Därifrån och till Boden var två tåg ett och likadant var det när tågen skulle söderut.<br> ? Det här är en möjlighet, det du spar är lokkostnaderna, säger Olof Eriksson, affärsområdeschef vid Connex trafik i norra Sverige.<br> ? Tågkompaniet insåg att det inte var någon bra lösning. Det blir otroligt känsligt för förseningar i och med att två tåg ska vara i rätt tid. Är Göteborgståget försenat blir Stockholmståget det också. Det blir en tillbakagång, en försämring av trafiken, säger Erik Bäckström, Seko-ordförande inom Connex.<br>Rikstrafikens avtal med Connex gäller ungefär 60 miljoner kronor per år. Tom Andersson, handläggare från Rikstrafiken och en av de som jobbar med hur Rikstrafiken kan sänka kostnader berättar att det finns en klausul i avtalet som ger Rikstrafiken rätt att minska volymen med tio procent på ett år, eller 20 procent över avtalets tid. Avtalet gäller ensidigt men Connex har likväl fått bollen.<br> ? Vi har bett Connex titta på hur man skulle kunna ändra och minska utbudet, säger Tom Andersson.<br>Avfärdar <br>Arbetet pågår och av uppgifter till Kuriren nämns stora förändringar på Norrlandstrafiken, något Connex alltså avfärdar.<br> ? Rikstrafiken har ju trettio avtal man kan titta på, däribland flyget. Att spara några större pengar på Norrlandstrafiken går inte. Alternativet att ställa in ett tåg helt tror vi inte på, kommenterar Olof Eriksson.<br> ? Ett tåg klart på perrongen kräver sju personer. Till det kommer städning och andra delar. Det är mycket folk som krävs för ett tåg, säger Kent Barkestedt, företrädare i Luleå inom fackförbundet Seko för anställda i Connex. Han säger att det inte getts information om vad som förestår av förändringar.<br> ? Rykten går det däremot.<br>Tom Andersson nämner ändrade omlopp och färre vagnar som exempel på delar som kan ge minskade kostnader.<br>Upphandlat service<br>Service som mat och städning har Connex i sin tur upphandlat av andra företag och där har Rikstrafiken inte direktinflytande.<br>Hur drabbas resenärerna av kostnadsminskningar?<br> ? Målsättningen är att de ska drabbas så lite som möjligt, säger Tom Andersson.<br>Rikstrafikens budget ligger på 790 miljoner kronor på ett år. Ett alternativ till besparingar vore mer pengar från staten. Rikstrafiken har fått några miljoner i tillskott via vårbudgeten men mer pengar än så har inte Tom Andersson hopp om. Anledningen att Rikstrafiken har ont om pengar är bland annat att flygtrafikupphandlingar i Norrland blivit dyra.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om