Förändring i Luleås hemtjänst oroar

Tre områdesgrupper inom hemtjänsten i Luleås östra del ska bli fem.Det betyder snurr på personalen.93-åriga Carin har fått besked att den personal som hon trivs med och som jobbat hos henne i åratal nu inte blir kvar.

Nya bud. Nyligen kom beskedet till cirka 300 brukare inom Luleås hemtjänst att det kommer ske en större strukturförändring geografiskt vilket betyder att brukare kan mista hemtjänstpersonal dehaft i många års tid.

Nya bud. Nyligen kom beskedet till cirka 300 brukare inom Luleås hemtjänst att det kommer ske en större strukturförändring geografiskt vilket betyder att brukare kan mista hemtjänstpersonal dehaft i många års tid.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2017-09-18 06:30

I början av oktober kommer strukturen inom hemtjänsten att göras om i det arbetsområde som i dag gäller Hertsön, Örnäset och Skurholmen. Inom kort utökas det med Bredviken och Malmudden.

Antalet brukare, de som behöver hemtjänsten, har ökat i dessa områden. I dag överstiger siffran 300. Den kommande förändringen betyder att varje områdesgrupp minskar i antal både vad gäller personal och brukare. Information till brukarna gick ut för någon vecka sedan.

– Det är för att säkra kvalitén för brukare och sker även ur ett arbetsmiljöperspektiv. Detta är något vi jobbat med sen början av januari, säger Kristin Holmström, områdeschef för hemtjänstområdet Stöd i hemmet.

Personalmässigt ska inte grupperna överstiga 25 personer, något det gör ibland i dag, och varje grupp har haft över 100 brukare att besöka. Enligt Kristin Holmström är det för mycket.

Att utöka från tre till fem områdesgrupper betyder att de nya ska fyllas på med befintlig personal. Det betyder i sin tur att brukarna får räkna med att det kommer bli ny personal, i alla fall delvis, från och med 2 oktober.

En som känner oro inför den kommande förändringen är 93-åriga Carin. Två i personalen har lite extra koll på just hennes önskemål och behov men från 2 oktober kommer de jobba inom ett annat hemtjänstområde. De har jobbat hos henne i åratal, det har fungerat bra och hon trivs med dem.

Carin blir märkbart berörd när hon tänker på den kommande förändringen.

– Det blir ju katastrof. Det är ju de som kan oss och kan hjälpa oss, säger hon och tittar på sin son Jan.

Hon fortsätter.

– Jag tycker det är botten. Det är bra som det är.

Sonen Jan fick jobba hårt för att få till fungerande rutiner, inte minst tidsrutiner, och nu tror han att det blir att börja om. Nya samtal väntar.

– Det kommer säkert ta minst ett halvår att ordna allt när det kommer nya och innan det fungerar, tror han.

– Det viktigaste för mammas del och brukarna är att det är kontinuitet. Några har haft huvudansvaret och de blir ju lite av favoriter, fortsätter han.

Kristin Holmström tror att verksamheten kommer fungera bättre när förändringen är genomförd.

– Jag har varit med exakt om samma sak ifjol, då delade vi upp hela centrums hemtjänst och gick från tre grupper till fyra. Alltid vid en förändring så känns det för en del. Men jag hade inte ett enda samtal och kvalitén tror jag är bättre i dag. Personalen är nöjda och vi har kunnat jobba mer med kvalitetsfrågor för brukarna för att det blivit mindre arbetsgrupper.

Enligt Kristin Holmström skulle det inte gå att få ihop det hela om 300 brukare får ha sina personliga önskemål vad gäller personal men hon har stor förståelse för att denna förändring kan upplevas jobbig.

– Många har ju sina favoriter men jag brukar säga att då får de en ny favorit. De allra flesta som jobbar här är helt fantastiska, säger Kristin Holmström och fortsätter:

– Det här handlar om att bygga upp relationer med varandra.

Personalen har själva kunnat lämna önskemål om vi vilken grupp de i första hand vill jobba i men enligt Kristin Holmström så är det många parametrar som ska vägas in vid placering för att få ihop en fungerande grupp.

Om en brukare är orolig över kommande förändring, vad ska de då göra?

– Om en brukare har frågor eller är oroad då ska de alltid kontakta enhetschefen och erbjuds ett hembesök om dem vill ha det. Då resonerar vi ihop om de frågetecken de har.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om