Luleå kommun lyckas allt bättre med att utexaminera elever från grundskolan med behörighet för fortsatta studier på gymnasiet. Kommunens skolor lyckas också bättre än genomsnittet för riket i stort.
- Vi har stadigt förbättrat oss och vi når för första gången över 91 procent. Det är förstås glädjande, varje tiondel i rätt riktning känns bra, säger Ann Isaksson Pelli, utvecklingsledare för Luleås skolor.
Stora skillnader
Men betygsstatistiken från kommunen visar också på stora skillnader mellan
Luleås olika skolor. Kråkbergsskolan, Bergskolan och Björkskataskolan lyckas ge nära alla sina elever gymnasiebehörighet. Men på Hertsöskolan når 20 procent av eleverna inte det målet.
- Ja, Hertsöskolan sticker ut en del och det handlar om olika förutsättningar att bedriva skola, säger Pelli.
Hon berättar att man analyserar orsakerna till de tydliga skillnaderna och att de bland annat har "socioekonomiska" orsaker.
Utbildningsnivå
- Det beror främst på föräldrarnas utbildningsnivåer men även på en hög andel elever med utländsk bakgrund. Tittar man på Kråkbergsskolan så är ju Södra Sunderbyn ett stabilt villaområde där eleverna har välutbildade föräldrar, säger hon.
Flickor klarar sig också bättre än pojkar, det är dock en trend som inte är unik för Luleå. Det är även stora skillnader mellan flickor och pojkar bland elever med utländsk bakgrund.
- Många flickor med utländsk bakgrund klarar sig ofta bättre än svenska pojkar, säger Ann Isaksson Pelli.
Hitta åtgärder
Arbetet med att förbättra läget för skolorna med sämre resultat börjar alltså med att förstå orsakerna. Sedan gäller att hitta rätt åtgärder.
- Målet är ju att alla elever ska få godkända betyg. Vi tror på fortsatt kompetensutveckling av lärarna och viker inte en tum från den linjen, säger Isaksson Pelli.
Hon menar att den enskilt viktigaste orsaken till att Luleå förbättrar sina resultat är att lärarna är allt bättre på att förklara för eleverna vad som krävs av dem.
Mest godkänt
- De tydliggör för eleverna vad de ska åstadkomma, det är det stora lyftet, säger hon.
Eleverna lyckas få godkända betyg i de allra flesta ämnen, andelen elever som lyckas med det är över 90 procent med två undantag - svenska som andra språk (66,7 procent) men även naturorienterade ämnen (85,5).
Även här har kommunen satsat för att förbättra läget.
- När det gäller svenskan för elever med utländsk bakgrund har vi anställt en person som ska utveckla den undervisningen med hjälp av LTU. Inom NO gäller det att förbättra behörigheten inom lärarkåren, där har vi just nu 100 lärare i fortbildning, säger Ann Isaksson Pelli.