Representanter från Nobina och Länstrafiken var på plats i Bergskolans matsal för att berätta hur de arbetat sedan det senaste mötet för sex veckor sedan. Trots att Länstrafiken hävdar att situationen förbättrats under hösten var ett 20-tal föräldrar på plats och krävde svar på varför flera problem kvarstår.
Enligt Mathias Bergdahl, VD på Länstrafiken, har antalet inkomna synpunkter minskat rejält, vilket han ser som ett gott betyg.
– Vi har jobbat intensivt för att förbättra situationen. Det är genom det arbetet vi ser att leveransen har stärkts. Antalet kundsynpunkter är väldigt lågt jämfört med vad det var tidigare. Vi fortsätter dock arbetet för att förbättra leveransen, säger han till Kuriren efter mötet.
Flera föräldrar lyfte tidtabellen som ett problem. Vissa barn har en resväg till skolan på upp till en och en halv timme sedan rutterna drogs om i somras. Från och med den fjärde november kommer ytterligare en avgång sättas in för linje 220 och 221 på morgonen, för att minska risken för förseningar.
– Alla avgångar kommer inte stanna på alla hållplatser längs med de linjerna, vilket kommer göra det enklare att hålla tidtabellen. De som ska in till Luleå centrum kommer inte uppleva förseningar i samma utsträckning, sa Mathias Bergdahl under mötet.
Maya Fjällström och Stina Löfdahl har tidigare berättat om sina barns upplevelser med skolbussarna. Efter måndagens möte känner de sig fortfarande besvikna.
– Anledningen till att de får in färre synpunkter är för att folk inte orkar skicka in dem längre. Det är inte ett gott betyg, säger Maya Fjällström.
Mathias Bergdahl uppmanade alla under mötet att fortsätta anmäla avvikelser för att Länstrafiken ska få en chans att förbättra situationen. Trots uppmaningen är han medveten om att det finns ett mörkertal.
– Det är en av anledningarna till att vi är här idag. Vi tänker att det kanske finns ett mörkertal och att vi får in bra synpunkter här som vi ska ta till vara på, säger han.
Hur ser du på avtalet med Nobina nu?
– Det finns fortfarande brister som behöver korrigeras och det arbetar vi med. Vi ser att det har gått framåt och med det arbete vi gör så kommer det fortsätta bli bättre. Just nu är vi glada att vi ser en förbättrad leverans och hoppas kunna fortsätta på det temat.