För vek insats mot mobbning

Skolverket underkänner Luleåskolas åtgärder mot mobbning.
En elev på högstadiet kände sig tidvis kränkt varje dag och ville inte gå till skolan.
Nu får skolan stark kritik för att ha gjort för lite för att lösa problemet.

LULEÅ2007-04-03 06:00
Skolverket uppger att den berörda Luleåskolan fått information flera gånger av eleven och hans föräldrar om att eleven känt sig mobbad och kränkt på skolan. Flera gånger ville eleven inte gå till skolan på grund av att han kände sig mobbad och i bland blev det långa perioder av frånvaro. Under en period var eleven hemma tre veckor i sträck på grund av situationen i skolan. Då fick eleven undervisning och skoluppgifter i hemmet istället.
Skolverket ger nu Luleåskolan kritik för att inte ha utrett elevens skolsituation ordentligt och de kränkningar han upplevde under i alla fall två års tid på denna berörda skolan.

Måste redovisas
Skolverket anser till och med att skolan inte uppfyllt lagens intentioner för att motverka att den här eleven blev mobbad och kränkt. Senast 28 juni i år ska den berörda Luleåskolan lämna en redovisning av vilka åtgärder skolan vidtagit i det aktuella ärendet och vilka åtgärder som vidtagits generellt och i förebyggande syfte.

Oacceptabelt agerande
Föräldrarna till eleven har uppgett att eleven dagligen känt sig kränkt av andra elever. Det har oftast varit verbala kränkningar men även fysiskt våld. När eleven var borta från skolan ska en av lärarna ha uttalat sig inför klassen att eleven skulle få problem att få godkänt betyg om hans frånvaro fortsatte.
När eleven kom tillbaka till skolan ledde det uttalandet till nya kränkningar. Skolans rektor ska ha samtalat med den berörda läraren som inte kom i håg hur saken uttryckts men som höll med om att ett sådant agerande var oacceptabelt.
Skolan beskriver i skolverkets rapport att skolan utrett olika händelser där eleven upplevt sig kränkt. Skolan upprättade en handlingsplan för eleven som bland annat innebar att han fick samtala med skolpsykolog och att han fick en elevassistent och skolans antimobbningsteam förde enskildas samtal med en berörd elev.
Det hölls även möten med föräldrarna till eleven som kände sig mobbad, och med berörda lärare. För att komma till rätta med mobbningen fick eleven alltså en egen assistent. Enligt föräldrarna ska det ha gjort att eleven kände sig ännu mer kränkt.
Enligt skolverket har åtgärderna från skolan varit för kortsiktiga. Skolverket påpekar också att det ska upprättas ett åtgärdsprogram både för den elev som är utsatt för kränkningar och den/de elever som utsätter någon annan för kränkningar, om det behovet finns. Skolverket anser att skolan inte upprättat åtgärdsprogram för att lösa problemen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om