För Ulrika står handeln i centrum

Ulrika Wänseth. Så heter kvinnan som ska styra utvecklingsbolaget Luleå & Co framöver.  Service är hennes ledord i utvecklandet av centrumhandeln. - Vi ska överträffa kunders förväntan. Då vill de återvända, säger hon.

Foto:

LULEÅ2008-09-04 06:00
Luleå Company och utveckling ansvarar för att stärka och utveckla centrumhandeln i Luleå. Man marknadsför Luleå som handels- och nöjesstad och samordnar centrumfrågor. Till ny VD/centrumledare efter Anna Kowal Lindbäck som blivit marknadschef för Kallax flygplats har man utsett Ulrika Wänseth, 29 år. Hon kommer närmast från jobbet som varuhuschef för Åhléns i Boden.Handel hela livet
- Väldigt roligt, spännande och överraskande att jag fick det här jobbet. Jag trodde att jag var för ung och oerfaren. Att jag skulle få chansen om så där tio år, säger hon glatt leende.Handel har varit hennes område hela hennes yrkesliv. För tio år sedan började hon arbeta extra på Statoil och efter fem års studier till civilekonom fortsatte hon hos Statoil som anläggningschef. Hos Åhléns har hon varit sedan april i fjol.- Det här är definitivt det största steget hittills i min yrkeskarriär. Jag ser fram mot att arbeta med det här ett bra tag. Jag är Luleåbo sedan födseln och känner mycket för den här staden. Extra roligt då att få vara med och utveckla handeln här. Servicen viktig
Det som hon tror gav henne det nya jobbet var hennes tes om vikten av service.- Det är ett ämne som genomsyrat mitt tänkande i hela min yrkeskarriär och som jag försöker överföra till alla i verksamheten. Vi ska bemöta kunderna så att vi överträffar deras förväntningar. Då vill de komma tillbaka, säger Ulrika Wänseth övertygande.När det gäller det konkreta arbetet i Luleå & Co är hon försiktig med att uttala sig eftersom hon inte hunnit sätta sig in i verksamheten.- Men centrum ska ha mer och fler av platser att stanna till på. Det ska finnas mer av upplevelser. Vi har redan en identitet och är ett sjudande centrum, men vi kan bli starkare och mer sjudande, säger Ulrika Wänseth, som också tycker att man ska välkomna de utländska turisterna som kommer till Luleå med till exempel lyxkryssare på ett mer offensivt sätt.- Det är många som arbetar hårt för att få hit besökare. Då ska vi också ta hand om dem och visa att vi bryr oss när de väl är här, säger hon.Måste våga vila av
Centrum för henne är hela området från hamn till hamn. Hon är dock medveten om att Luleås kunder gärna håller sig mest till Storgatan.- Det är vad man är van vid. Men det finns mycket mer av till exempel torghandel än vad folk tror. Man måste bara våga vika av, se sig om mer lite vidare. Och Köpmantorget till exempel kommer att få en sorts bodar som förbättrar tillgängligheten, säger Ulrika Wänseth.Finns det behov av fler eller en ännu större galleria i centrum?- Det finns utrymme för fler butiker. Hur och var de ska finnas vill jag inte spekulera i. Det är dock viktigt att det finns ett brett utbud för alla.En av de saker som lockade henne att söka det nya jobbet är den bredd som verksamheten har - samverkan med butiksägare, fastighetsägare, kommunen och övrigt näringsliv, inte minst turistföretagen. - Målsättningen med ett sådant här arbete att alla ska få ut så mycket som möjligt av utvecklingen, säger Ulrika Wänseth, som äntrar VD-stolen den 1 oktober.
Namn: Ulrika WänsethÅlder: 29 årBor: Kungsgatan, LuleåFamilj: Maken Henrik, pilot på F 21.Fritidsintressen:Socialt umgänge. "Älskar att umgås med familj släkt och goda vänner"Aktuell: Ny VD för Luleå & Co från och med 1 oktober.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om