För säkrare jultrafik

Förra året miste 17 personer livet i jul- och nyårstrafiken.
En olycka med dödlig utgång inträffade i Luleå.
Polisen räknar nu med att morgondagen blir julhelgens stora resdag - men några extra resurser i form av fler poliser på vägarna blir det inte.

LULEÅ2006-12-21 06:00
Jul- och nyårshelgen är inte bara förknippade med trevliga traditioner. Att veckan mellan julhelgen och nyårshelgen brukar lämna svarta spår i trafikolycksstatistiken är vida känt. Bara i Norrbotten har totalt 16 personer mist livet i samband med trafikolyckor som inträffat mellan den 20 december och 10 eller 11 januari, de senaste åtta åren. 58 personer skadades svårt och 223 personer skadas lindrigt.
Av Vägverkets statistik framgår det tydligt vilka dagar under jul- och nyårshelgen som varit de mest olycksdrabbade under dessa år. Det är inte helt oväntat dagarna närmast julafton, den 22 och 23 december, samt dagarna innan nyårsafton, den 29 och 30 december. I snitt dödades eller skadades 24,5 personer per dag dessa datum.
Nu hoppas polisen, Vägverket Region Norr och Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, att årets julhelg ska resultera i ett bättre facit än tidigare. I den kraftsamling som polisen, Vägverket och NTF gör den närmaste tiden är ledordet annorlunda. Man säger att det blir en annorlunda jul i trafiken - av flera orsaker.
nn Det Vägverket kallar säker väg har ökat från 120 mil för nio år sedan till 530 mil i dag. Med säker väg menas mötesfri väg eller väg som är övervakad av trafiksäkerhetskameror.
nn 700 nya kameror på över 100 vägsträckor har kommit upp.
nn Polisens nya strategi för trafikövervakningen. Ett av inslagen i den är att toleransgränsen för hastighetsöverträdelser sänkts. Nu ska överträdelser från 6 kilometer i timmen, oavsett vilken hastighetsgräns som gäller, rapporteras.
nn Nya bötesbelopp för trafikregelbrott har införts. Bland annat så har maxbeloppet för brott mot hastighetsgränsen fördubblats, från 2.000 kronor till 4.000 kronor, brott mot bälteslagen kostar nu 1.500 kronor mot tidigare 600 kronor och för kort avstånd har höjts till 2.000 kronor från 800 kronor.
- Det finns ganska goda förutsättningar för att den här julen ska vara säkrare än tidigare. Förutsättningarna är bättre än de egentligen någonsin har varit, säger Claes Tingvall, Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör.
Under perioden den 20 till 26 december gör polisen och NTF, med stöd av Vägverket, särskilda insatser för en säkrare jultrafik. NTF har representanter ute på bensinstationer, köpcentrum och andra ställen där mycket folk är i rörelse för att prata om vad man själv kan göra som trafikant för att bidra till en säkrare jultrafik.
Men några extra poliser ute på de norrbottniska vägarna blir det inte. Trafikpolisen i Luleå består av sex personer. Normalt arbetar dessa i huvudsak med kontroll av yrkestrafik medan kontrollen av den privata trafiken sköts av poliserna i yttre tjänst. Under de kommande dagarna kommer trafikpolisen att finnas ute för att kontrollera den privata trafiken också.
- Men det är ju som att spotta i havet. I vilken utsträckning det kommer att skickas ut poliser i yttre tjänst på vägarna det vet inte jag, säger trafikpolisen Sture Strand.
Han är långt i från nöjd med hur trafikkontrollerna utanför tätorterna sköts i dag.
- Den stora luckan är utanför tätorterna på 90- och 110-vägar, och det är där vi har de största olyckstalen i vårt län. Vägarna där vi behövs som mest är bara ett stort svart hål i dag, säger Sture Strand.
NTF:s tips till alla som ska ge sig ut jultrafiken:
Anpassa hastigheten efter väglag, trafik och hastighetsgräns. Stoppsträckan på vinterväglag kan bli 3-4 gånger så lång som vid sommarväglag, oavsett hastighet.
Ta det lugnt - rasta ofta.
Var utvilad.
Kör givetvis nykter.
Se till att alla är bältade i bilen.
Det ska inte finnas några lösa föremål i bilen som kan slungas iväg vid en inbromsning.
Sätt på vinterdäcken om de inte redan är på.
Kolla att du har extra spolarvätska med dig.
Kolla lufttrycket i däcken.
Kolla aktuellt väglag, finns på "läget på vägarna" www.vv.se.
Lyssna och titta på väderprognoserna i radio och TV.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om