För dyra malmvagnar

LKAB:s malmvagnsaffär med sydafrikanska Transwerk sprack.
Transwerk höjde priset för ytterligare vagnar. Och då backade LKAB ur.
LKAB köper nya ?gamla? vagnar för att klara transporterna på kort sikt. En upphandling av 100-tonsvagnar genomförs därefter.

LULEÅ2004-03-23 06:30
Affären LKAB-Transwerk gjordes upp 1998. LKAB köpte 70 vagnar och hade option, förhandsrätt, på 136 till.<br>LKAB valde Transwerk mest på grund av boggien som hade goda gångegenskaper och gav lågt slitage på banan. Boggien är den rullande delen av vagnen med hjul och axlar.<br>Provvagnarna drabbades dock av allehanda fel.<br>Bromsarna klarade inte vintern, vagnen rymde inte 100 ton utan bara 92 ? vilket dock LKAB tog på sig, det uppstod sprickor i balkar och luckor var svåröppnade.<br>Avbryter affären<br>LKAB väljer att avbryta affären med Transwerk. En modifierad vagn godkändes av LKAB, men förhandlingarna körde fast.<br> ? De höjde priset kraftigt, motiverar Leif Rönnbäck, direktör för Affärsutveckling vid LKAB, avhopppet.<br>De 70 provvagnarna ska åtgärdas till fullgott skick av Transwerk.<br>Hade det varit lättare med lokal upphandling?<br> ? Det är klart att sydafrikanerna inte var vana vid de förhållanden som finns på Malmbanan med snö och kyla. Detta var en bidragande orsak till att det blev svårt. Möjligt är att en lokal eller nordiska tillverkare haft lättare att lösa problemen.<br>LKAB behöver 600 nya vagnar. De gamla börjar bli slitna och LKAB avser köra med vagnar som tar 100 ton i stället för dagens 80. Dessutom ska tågen bli längre. Allt detta medför rationellare transporter.<br>På kort sikt upphandlar LKAB 100 vagnar av gamla nu rullande modellen UAD. Offerter och anbud är avklarade.<br> ? Vi köper två vagnset av europeiska leverantörer, nybyggen av gamla konstruktionen från 1960-talet.<br>LKAB säkrar därmed transportkapaciteten tills en större vagn är klar. Företaget ökar dessutom produktionen och behöver fler vagnar.<br>På längre sikt köper LKAB vagnar av 100-tonsmodellen med 30-tons axeltryck som Malmbanan nu klarar. En prototyp håller på att tas fram.<br>Boggien fortfarande aktuell<br>Transwerks boggie är fortfarande aktuell. Nya vagnen kan bli en mix med den boggien och resten av vagnen från annan tillverkare.<br>Trots att LKAB delvis får börja om från början räknar man med att hålla gamla tidsplanen i fråga om serieleverans av vagnar.<br> ? Med dubbel leveranstakt får vi två vagnset per halvår. Slutdatum för att ha alla vagnar på plats blir samma som tidigare. Vi har haft kontakt med leverantörer och de klarar detta.<br>Förlorar ni pengar på kursändringen?<br> ? Vi förlorar tid eftersom vi tappat några år med utvecklingen. Och vi har lagt ner kostnader på utvecklingen.<br>De nya UAD-vagnarna räknar LKAB att kunna använda till frakt av specialprodukter inom expanderande Minelco när de större vagnarna levererats.<br>Många problem att lösa<br>Är ni totalt sett missnöjda med Transwerk?<br> ? Visst har det varit en jobbig tid med många problem att lösa. Men de har arbetat bra och ansträngt sig för att lösa problemen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om