Folksam hävdar att allt gått rätt till

Säljschefen på Folksam Botnia i Norrbotten uppger att försäkringsombuden i Norrbotten sagts upp på riktiga grunder.
Ombud som inte klarar försäljningssiffrorna i Folksam kan avskedas.
? Vi har tagit beslut om att vi ska avveckla de fritidsombud som inte uppfyller försäljningssiffrorna, säger säljchefen Anders Hultbro.

LULEÅ2005-07-04 06:30
Det mål ett fritidssombud ska klara hos Folksam är 70 hembesök eller kundmöten per år. Vid de tillfällena görs en genomgripande genomgång av livssituation och försäkringar i kundens hem.<br>&nbsp;? Det är det goda mötet, ofta vid köksbordet, säger Anders Hultbro.<br>Provisionsavlönat avtal <br>Ombudens arbete sker mot provision. För hemmamötena får försäkringsombuden en viss ersättning. Därutöver får de ersättning ju fler försäkringar som säljs. Ersättningsnivån är kopplad till typ av försäkring. Om målet tillfälligt inte uppnås ett år på grund av till exempel familjeskäl kan Folksam göra undantag av uppsägning. Frågan är dock vad Folksam förlorar på att ha kvar ombud trots att de inte klarar försäljningsmålen, eftersom ombuden arbetar mot provision.<br>&nbsp;? Vi har alltid krav på ombud som ska utföra arbeten åt oss, annars ger det ju inga inkomster. Det är ett provisionsavlönat avtal. Har man ombud som inte arbetar så genererar de varken inkomst till Folksam eller sig själva, säger Anders Hultbro.<br>Han uppger att ombuden är tillsvidareanställda enligt kollektivavtal som ingåtts mellan KFO (arbetsgivarorganisation för kooperativa företag, ideella organisationer och folkrörelser) och Handelsanställdasförbund (HTF).<br>Uppsägningstiden är minst tre månader. Kuriren har tagit del av ett av varselbreven som skickats ut. Det brevet skrevs 23 juni 2002. Uppsägningen gällde från 31 juni samma år. Brevet är undertecknat Anders Hultbro.<br>&nbsp;? Jag kommer inte ihåg det ärendets gång, så här på rak arm vet jag inte hur det gick till. Men generellt gäller tre månaders uppsägningstid om man inte varit anställd väldigt länge, då är det längre uppsägningstid, säger Anders Hultbro. <br>Utvecklingssamtal först <br>Har det varit förhandlingar med facket om uppsägningarna? <br>&nbsp;? Ja, vi förhandlar alltid med Handelsanställdas förbund, enligt den förhandlingsordning som råder inom Folksam. <br>Ombuden uppger att det är först via brevet de fått information om att de är varslade. Anders Hultbro menar att det är helt enligt arbetsrätten att via brev meddela varsel om uppsägning men att det först varit en kommunikation med det berörda ombudet.<br>&nbsp;? Det är inget som kommit som en blixt från klar himmel. Vi har haft utvecklingssamtal innan. Men naturligtvis faller det på mig om det inte har fungerat och det är olyckligt om de tycker så. Men i brevet om varsel står det att vi vill träffas och analysera situationen, säger Anders Hultbro. <br>De ombud Kuriren talar med har inte fått sådana erbjudanden i varselbreven. Det brev Kuriren tagit del av innehåller inte heller någon sådan inbjudan.<br>&nbsp;? Breven är individuella och visst kan breven se olika ut, säger Anders Hultbro.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om