På måndagsmorgonen blev politikerna i plan- och tillväxtutskottet informerade om slutsatserna i Trafikverkets fördjupade studie om konsekvenserna för sjöfarten av en järnvägsbro över Svartösundet. Kommunen har hittills föredragit det östliga alternativet för Norrbotniabanan in till Luleå C. Nu ser det ut som om kommunen måste tänka om.
- Det är ett litet nytt läge. Vi har i hela arbetet förordat alternativet via Hamnholmen, säger kommunalrådet Karl Petersen (S).
I studien har Trafikverket kommit fram till att det i dag inte går att garantera sjöfarten vid stränga isvintrar, om man skulle bygga en järnvägsbro som stänger ute fartygen från Gråsjälfjärden. Konsekvenserna för industrin blir betydande om sjöfarten inte fungerar.
- Efter några dagars stopp drabbas järnverket och efter några veckors stopp drabbas LKAB. Det är en jätterisk som finns, säger Karl Petersen.
Trafikverkets idé att flytta hamnarna längre ut i skärgården blir för dyrt.
- Nej, det är inte realistiskt i dag. Man kan inte flytta en hel hamn. Att flytta Victoriahamnen är förenat med sådana kostnader, säger Karl Petersen avvisande.
I det längre perspektivet, om man tänker sig att bygga Norrbotniabanan om 50 år så är det naturligtvis möjligt men Karl Petersen vill ha järnvägen på plats tidigare än så.
Trafikverket har smalnat av den västliga järnvägskorridoren så att området väster om E4 vid Storheden inte längre berörs.
- Det var ett positivt besked, konstaterar Karl Petersen.