Flygräddning satt ur spel

Flygräddningen på F 21 är satt ur spel. Anledningen är tekniskt fel på en ny sele. Felet gör att den som hanterar vinschen lätt tappar kontakt med piloten. Därför får inte de tre Superpumorna användas för att plocka upp nödställda.

FÖRBUD. De tre superpumorna stationerade på F21 har ett tekniskt fel på en sele.

FÖRBUD. De tre superpumorna stationerade på F21 har ett tekniskt fel på en sele.

Foto: Linda Wikström

LULEÅ2008-11-21 06:00
För en månad sedan införde Flygvapnet förbud att använda Superpumorna, helikopter 10, i räddningstjänst. Anledningen är att en nya säkerhetssele har tekniska brister som gör att den som hanterar vinschen lätt tappar kontakt med piloten. Det omöjliggör räddningsarbete eftersom det är vinschskötaren som dirigerar piloten för att man ska undvika tillbud och/eller olyckor.- Vi fick den nya selen i juni och vi upptäckte snabbt det ena felet efter det andra, säger Mikael Bergdahl som är chef för helikopterdivisionen på F 21.Han säger att de gamla, helt fungerande gamla selarna, kasserades när de nya levererades. Det gjordes trots att man inte testade funktionen på den nya selen på någon Superpuma.- Selen provades på en helikopter 4 (den större Vertolhelikoptern). Men den har andra fästpunkter än Superpuman men det tänkte ingen på. Det är Försvarsmakten som beställt de nya selarna och som ställt krav på olika funktioner. Helikopterchefen ställer sig frågande till flera brister med den nya selen. I det sammanhanget talar han om den standardsele som användes fram till i somras. Den hade en fästpunkt vid midjan som gjorde att vinschskötaren lätt kunde luta sig ut ur helikoptern för att på så sätt hålla bättre kontroll på det som hände.Den nya selen har fästpunkt vid axeln. Det omöjliggör för vinschskötaren att luta sig ut. Han är helt enkelt fastlåst.- Hanteringen av det här är både genant och oprofessionellt. Nu hoppas vi bara att allt ska vara åtgärdat innan jul som vi lovats, säger Mikael Bergdahl.I väntan på att Superpumorna åter kan användas i räddningstjänst är det Norrlandsflyg och Sundsvall som gäller. Inställelsetiden för företagets helikopter till Luleå är 1 timme och 40 minuter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om