Flygplatsbyggnad firade 25 år
Flygterminalen på Luleå flygplats invigdes den 1 november 1984 och på måndagen var det premiär för en utställning som ger en historisk tillbakablick på den utveckling som skett under dessa år.
TRE CHEFER. Flygplatsbyggnaden i Luleå fyller 25 år och de tre personer som varit chef för Luftfartsverkets verksamhet på flygplatsen under dessa år fanns på plats vid måndagens presskonferens. Från vänster nuvarande chefen Susanne Jangdal och föregångarna Håkan Isaksson och Lars Karbin.
Foto: Andreas Wälitalo
Fast redan dagen innan, den 1 november 1984, hade kungen och Silvia invigt terminalen genom att trycka på en knapp som startade bagagebanden i ankomsthallen. - Jag minns att Luleåborna var så nyfikna på den nya byggnaden att bilköerna sträckte sig ändå från Bergnäset, säger Håkan Isaksson som började redan 1981 och fick vara med om hela planeringsprocessen för den nya terminalen. Från början var det bara ett bolag, SAS, som trafikerade Luleå flygplats, men efter avregleringen av flyget blev det konkurrens, billigare resor och fler avgångar. - Flödet i incheckningen var bättre när SAS var ensamma. Det var aldrig några köer och hallen skulle aldrig byggas så i dag, säger Lars Karbin. Anledningen till att det har blivit trångt är att alla flygbolag vill flyga på i stort sett samma tider. Nästa år ska incheckningen byggas om. Hur ser då framtiden för Luleå flygplats ut. Susanne Jangdal tror på den reguljära utrikestrafiken, något som saknas i dag. - Sedan tror jag att vi får charterdestinationer som ligger längre bort. I övrigt jobbar vi hårt för att bli en mötesplats för människor. Jangdal tror att en framtida Norrbotniabana blir viktig för dem som bor i Luleås kranskommuner. - Då kan de ta sig hit på ett enkelt sätt. Luleå blir i så fall den enda platsen norr om Arlanda som får ett resecentrum där resesätten bil, tåg och flyg samlas, säger hon. Viktig
Lars Karbin tror att utlandschartern kommer att koncentreras till ett mindre antal flygplatser i framtiden. - Då kan Norrbotniabanan bli viktig, tror han. Lars Karbin är i dag vd för Kallax Cargo och han tror stenhårt på fraktflygets framtid, trots att dagens trafik begränsar sig till ett plan i veckan. - Godset ökar hela tiden och i dag är miljöargumenten för att ta den kortare vägen till Asien starkare är de var när Kallax Cargo drogs
i gång.
1991 var det bästa året i flygplatsens historia. Då passerades för första, och hittills enda, gången en miljon passagerare. Linjen Luleå-Arlanda är Sveriges största inrikeslinje. Flygplatsen i Luleå är betydligt äldre än 25 år. Redan 1944 landande det första civila flygplanet och 1946 startade den reguljära trafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!