I måndags i förra veckan skulle F 21 ha inlett en flygövning tillsammans med F 17 i Ronneby och kolleger från Bodø och Rovaniemi. Men det höga lufttrycket, 1.053 hektopascal, gjorde att höjd- och hastighetsmätarna på Jas Gripen-planen visade felmeddelande.
Enligt F 21:s flygchef Mats Hakkarainen orsakades det troligen av en felaktig inställning av instrumenten.
- Det höga lufttryck som vi har nu har vi bara haft två gånger tidigare på 100 år. Det var väl därför som Saabs tekniker satte maxgränsen lite för lågt.
Fungerar normalt
Eftersom Flygvapnets regler säger att inga flygningar får genomföras om instrumenten indikerar ett fel ställdes flygövningen in i väntan på lägre lufttryck. I måndags kväll hade lufttrycket sjunkit så mycket att Jas Gripen-planens instrument fungerade normalt. Då inleddes flygövningen som fortsatte på tisdagen.
På grund av den stränga kylan flyttades övningen från det planerade övningsområdet vid den svensk-norska gränsen till ett område i södra Västerbotten och norra Jämtland.
- Vi har en köldgräns på minus 25 grader för våra flygövningar. Gränsen finns med tanke på att en pilot kan tvingas skjuta ut sig från sitt plan. Om det är mycket kallt väder fryser piloten ihjäl innan han hunnit komma ned på marken. Därför har vi den här köldgränsen, säger Mats Hakkarainen.