Kallax flygplats får ett ansiktslyft. Flygen går i vanlig ordning under dagen men mellan 20.45-05.45 sker en omfattande ombyggnation av hela landningsbanan. Den längsta banan i hela Sverige, dessutom.
- Den är 3.350 meter lång och en liten bit längre än Arlandas längsta. Det är på sätt och vis ett sätt för oss här uppe att visa att Arlanda inte är störst, bäst och vackrast, säger fälthållningsledaren Lennart Öhlund vid F 21.
Efter tio år behövs en ny asfaltering för vägar. Det är inte alltid dessa riktlinjer hålls på vanliga landsvägar, men på en landningsbana är det betydligt viktigare. För allas säkerhet.
- Asfalt bryts sönder mer och mer, då lossnar det små bitar av asfalt som kan få förödande konsekvenser för flygplan och passagerare. Ingenting allvarligt har inträffat just här, men vi tar inga risker, säger Lennart Öhlund.
Ombyggnationen av landningsbanan utförs av Skanska och kostar cirka 25 miljoner kronor. Utöver den nuvarande landningsbanan tillkommer en förlängning och tillhörande vägar för att förbättra framkomsten för mindre flygplan och markpersonal.
Det blir ingen större förändring i flygtrafiken under ombyggnationen. Planen går som vanligt, även om det finns nya regler under vägarbetarnas arbetstid.
- Under tiden vi jobbar här, vilket bara är under natten, så är det landningsförbud. Vi hade ett plan under söndagskvällen som kom en timme efter att vi satte i gång med vårt arbete. Det planet fick landa, men det var ett undantagsfall. Om det är ett nödfall och vi blir informerade om detta så ska det gå att lösa, annars får de landa på Skellefteås flygplats, säger Skanskas platsansvarige Peter Pakkala, som medger att det är tuffa arbetstider.
- Jag får några timmars sömn. Under dagen ska flygpersonalen informeras om arbetet och det är sällan en lugn stund på arbetet just nu.
Sedan juni har projektet med att avlägsna asfalten pågått och i juli läggs den nya asfalten. Bygget förväntas vara klart i början av augusti om allt går som det ska.
Lennart Öhlund understryker vikten av att ha en kvalitativ flygcentral i Norrbotten.
- Det är navet och vår länk till omvärlden. Flygbanan har blivit kritiserad för att vara ett skrytbygge och alldeles för lång, men utan den här hade inte charterplan kunnat lyfta från norr och det har varit en stor tillgång för alla som bor här uppe. Kallax flygplats är viktig och då måste den vara i bra skick.