Flygbullret över Luleå minskar

Bullermattan över Luleå kommun krymper.
F21 har tagit fram ett förslag på ändrade flygvägar som minskar bullret för 2.000 personer. Den nya bullermattan gör det också möjligt att tillåta ny bebyggelse i Kallax, Kallviken, Måttsund och Börtnäsheden.

LULEÅ2005-02-19 06:30
Vid en presskonferens i stadshuset i går presenterades den förändrade bullermattan av chefen för F21 Jan Otterström. Vid hans sida satt kommunalrådet Karl Petersen, som en symbol för det nära samarbete som varit mellan kommunen och F21 i denna fråga. Arbetet med att ta fram förändrade ut- och inflygningsstråk har pågått i drygt två års tid.<br> ? Drygt 6.000 närboende påverkas i dag av flygbullret. Får vi det här förslaget godkänt reduceras det till 4.000 närboende som påverkas. Det ger kommunen nya möjligheter, sade Jan Otterström inledningsvis.<br>Känner lättnad<br>Genom att justera och samla ihop de utspridda flygstråken i sydväst kan F21 minska bullermattans utbredning syd och sydväst om flygplatsen. Det innebär att det blir möjligt att tillåta ny bebyggelse i byar som i dag ligger under bullermattan; Måttsund, Kallax, Kallviken och Börtnäsheden till exempel.<br> ? Vi känner en lättnad. Det här kommer att ge ökat utrymme för vår planering, sade kommunalrådet Karl Petersen.<br>Kommunens stadsbyggnadschef Lars-Magnus Eriksson tyckte att det var positivt att bullerproblematiken kommer att minska. Många som sökt bygglov har nekats detta på grund av bullermattans utbredning. Men han poängterade att kommunen och F21 måste föra en dialog om var gränsen för tillåten nybyggnation ska dras.<br>Byggnadsnämndens ordförande P-G Isaksson var nöjd och glad.<br> ? För oss i byggnadsnämnden känns det här väldigt bra, sade P-G Isaksson och strålade belåtet. <br>Oförändrad utbredning<br>Däremot blir det ingen lättnad för bebyggelsen längs Luleå älv, till exempel upp mot Bälinge, eftersom bullermattans utbredning mot nord och nordost är oförändrad. Det gjorde P-G Isaksson mindre glad, eftersom det finns människor som vill bygga nytt i dessa områden.<br>Karl Petersen markerade att det inte är aktuellt från kommunens sida att ifrågasätta F21:s verksamhet.<br> ? Det är viktigt att vi upprätthåller den hållningen. Det var viktigt i försvarsdebatten, sade Karl Petersen.<br>Innebär det här några nackdelar ur militär synpunkt?<br> ? Det enda är att det tar längre tid innan vi är ute i våra övningsområden, sade Jan Otterström.<br>En konsekvens av att flygstråken koncentreras blir dock att några av de närboende kommer att påverkas fler gånger av passerande flygplan än vad de gör i dag. Hur många det rör sig om har F21 inte angett.<br> ? Teoretiskt sett blir det så, eftersom vi gör lika många flygningar som tidigare, sade flygchefen Erik Thelin.<br> ? Jag tror att gemene man inte kommer att märka någon skillnad, tillade Per-Arne Johansson som är miljöofficer vid F21.<br>F21 begär också tillstånd för att i fortsättningen kunna bjuda in främmande flygplan utan att behöva göra en anmälan till tillståndsmyndigheten. Det gäller flygplan som bedöms bullra lika mycket som JAS 39 Gripen. Som exempel på utländska flygplantyper som kan förekomma på F21 nämns F16, F18, Eurofighter, Tornado 5, Tornado 6 och Mirage 2000D.<br>Jan Otterström räknar med ett snabbt beslut från tillsynsmyndigheten, Generalläkaren. Generalläkaren har begärt att få in yttrandena från Luleå kommun, länsstyrelsen och luftfartsverket före den 1 mars.<br>När Generalläkaren har fattat sitt beslut kommer F21 och Luleå kommun att hålla ett informationsmöte för allmänheten.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om