Flygbuller ej hinder för bygglov

Både Boverket och länsrätten anser att man kan bygga nya fritidshus i Bälinge. Detta trots att Försvaret säger nej. Luleå kommun är förvånad och ser helst att regeringen avgör tvisten.

LULEÅ2009-01-05 06:00
Det är inte första gången som det blir strid om bygglov under bullermattan runt Kallax flygplats. Konflikten mellan människors önskan att bygga bostäder och fritidshus från Sandön i öster till Bälinge i väst och Försvarets önskan att hålla rent under bullermattan pågår hela tiden.Försvaret har förändrat sina inflygningsrutter för att minimera bullermattan men än man på fel sida då är man obeveklig, det blir alltid nej till husbyggen.- Vi tycker ju att det är lite väl tufft ibland men vi har funnit oss i reglerna, vi vill inte äventyra för F 21, säger Kaj Hedstig (s), ordförande i byggnadsnämnden.Det nu aktuella fallet gäller rätten för en kvinna i Luleå att bygga ett fritidshus i Bälinge. Här gäller det inte det militära flygbullret utan tomten ligger under fraktflygets bullermatta, ett fraktflyg som bara finns i teorin än så länge.Byggnadsnämnden har dock sagt nej och det gjorde även länsstyrelsen när kvinnan överklagade.Fick rätt i rätten
Men i länsrätten fick kvinnan rätt, rätten anser inte att det finns några hinder att ge bygglov. Tomten ligger intill befintlig bebyggelse och riktvärden för buller är just bara riktvärden, inte juridiskt bindande regler. I området är dessutom det beräknade bullret (om fraktflyget kommer) inte i de nivåer att det finns hälsorisker med att bygga fritidshus där.Försvaret överklagade länsrättens beslut och ärendet ligger nu i kammarrätten. Den har bett Boverket yttra sig vilket man gjort. Och Boverket har i princip samma uppfattning som länsrätten; det finns inga hinder från att ge kvinnan bygglov.- Det är lite förvånande. Men jag är övertygad om att Försvaret överklagar till regeringsrätten om nu kammarrätten följer länsrättens beslut, säger Kaj Hedstig.Byggnadsnämnden ser helst att dessa frågor avgörs direkt av regeringen, vilket också normalt sker eftersom Kallax flygplats är av riksintresse.Civilt buller
Kapten P-A Johansson på F 21 hanterar bullerfrågorna runt flygplatsen. Han förklarar att orsaken till att detta fall tröskas genom rättssystemet är att det rör sig om civilt flygbuller; det är enbart frågor som rör militärt flyg av riksintresse som avgörs av regeringen utan omväg.- Samtidigt är det ju Försvarsmaktens flygfält, det är en liten snårskog detta, säger Johansson.Han är inte längre själv inkopplad i ärendet, i och med att det ligger i kammarrätten har Högkvarterets juridiska enhet.P-A Johansson säger:- Jag förstår om folk reagerar lite när vi säger nej på grund av fraktflyget men vi bevakar ett tillstånd. Det ska för övrigt förnyas inom kort.Lenita Muotka i Luleå vill bygga sitt fritidshus. Hon väntar nu på kammarrättens beslut och känner sig mer förhoppningsfull efter Boverkets yttrande. För övrigt hänvisar hon till sitt yttrande till kammarrätten. I det hänvisar hon till att det beviljats bygglov till andra i närheten samt att fraktflyget varken bullrar i dag eller kommer att förväntas bullra i framtiden.Kammarrättens dom kan få konsekvenser för andra fall om man intar samma hållning som länsrätten.- F 21 har ju varit konsekvent och sagt nej till allt innanför gränsen. Den är ju också lite kantig, skär rakt genom hus ibland. Vi såg ju hellre att gränsen var lite med flexibel och följde landskapet på ett bättre sätt, säger Kaj Hedstig.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!