Flygare i det lilla formatet

LULEÅ, KURIREN.

Modellflygning

Modellflygning

Foto:

LULEÅ2007-07-02 01:45
Ett sömnigt lugn råder ute Knöppelåsens flygfält under lördagsförmiddagen. Inte den dånande aktivitet som Kuriren kanske hade väntat sig, men förklaringen kommer snabbt.- Vi flög till framåt ett i natt, men klockan var säkert tre innan vi kom i säng, säger Torbjörn Olofsson från Lycksele.En efter en tittar de tillslut fram från sina husvagnar, bärandes på helikoptrar och flygplan i varierande storlekar, former och färger. För nionde året i rad är det dags för Midnight sun fly-in, modellflygklubben Jupiters veckolånga arrangemang för alla modellflygsentusiaster.- Det grundar sig nog i ett allmänt teknikintresse. Jag har hållit på i 40-50 år nu, jag började när jag var en såhär liten grabb, säger Roger Engström och måttar med handen någon meter ovanför marken.Tekniken går framåt
Intresset har sedan dess bara fortsatt, i takt med att utvecklingen när det gäller teknik och modeller bara gått framåt.- På den tiden hade man en trästav, stjärt och vinge som man snurrade upp med en gummisnodd. Man var lycklig om den flög någon meter, säger Roger Engström med ett stort leende.Bredvid honom radas allt fler modeller upp, och ett tiotal personer har nu samlats vid flygfältet.- Den här passar bäst för tredimensionell flygning, säger Anders Näverlind från Umeå och visar sin gula modellhelikopter.Efter att ha tankat och kontrollerat strömmen tar han med den ut på fältet. Ett surrande ljud bryter tystnaden, det är dags för start. Från helikopterns undersida bolmar ett grått rökmoln fram.Tillsist lättar helikoptern från marken, och efter några oroväckande dykningar och gupp stiger den sakta mot skyn. Under högsta koncentration manövrerar Anders Näverlind spakarna och styr helikoptern genom galna skruvar och djärva loopar.- Det är det där som kallas tredimensionell flygning, säger han när flygturen är avslutad.Roger Engström är imponerad av helikoptershowen, men föredrar själv en annan typ av flygning.- Jag är mer en skalafantast, jag tycker att man ska flyga skalenligt. Själv flyger jag JET-motor och har ett F15, ett jaktflygplan, som jag ska ta fram under dagen om vädret tillåter, säger han.Han syftar på de starka vindar och gråa moln som lurar ovanför Knöppelåsen. Roger Engström förklarar att det handlar om alldeles för mycket pengar för att något ska riskeras i onödan. Priset för ett modellflyg ligger nämligen på cirka 50.000 kronor, och det finns dem som lägger ner ännu mer på sina modeller.Midnight sun fly-in lockar entusiaster från hela landet, men även en och annan norrman. På veckans program står bland annat fri flygning, sjöflyg och segelflyg, och till helgen väntar SM i Aircombat.- Det är flygning dygnet runt som gäller, eller i alla fall så länge vi orkar. Det är ju det som är grejen med det här, att få träffas och umgås med "likasinnade idioter", säger Roger Engström och skrattar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om