Flest fick böter i Rosvik

Oj då, det gick visst för fort... Över 5.000 trafikanter åkte dit för fortkörning i Norrbotten under årets första sju månader. Fartkamerorna finns nu på åtta vägsträckor i länet.

LULEÅ2008-09-10 06:00
Allra flest fortkörare registrerades på vägsträckan Rosvik - Kopparnäs på E 4. På andra plats finns väg 97 mellan Luleå och Boden.Här avslöjades 1.571 respektive 1.053 fartsyndare, visar polisens statistik. På Norrbottenslistan ligger E 4 Haparanda-Salmis och E 10 Gyljen-Lansjärv sist med 365 respektive 346 registrerade fartöverträdelser under tiden 1 januari till och med 31 juli i år.Men det är ändå höga siffror jämfört med vissa andra delar av Sverige. Sträckan riksväg 86 Timmervägen-Bergsåker redovisar 32 fall. För att inte tala om länsväg 512 i Röbäck mot centrum. Siffran är 1 (ett) fall.Toppar Sverigelistan
Värst i landet är E 20 Hassle-Holmestad med 2.952 registrerade fortkörare och E 20 Alingsås-Ribbingsberg med 2.931 stycken.Trafiksäkerhetskamerorna, som fartkamerorna officiellt heter, registrerar allt fler fortkörare. Men enligt Vägverket som sätter upp kamerorna och polisen som sköter utfärdandet av böter är det inte säkert att fler trafikanter trycker för hårt på gasen än förr.- Vi har fler mätsträckor. Det är klart att då blir det fler ärenden, säger kommissarie Anders Drugge, chef för Rikspolisstyrelsens ATK-sektion i Kiruna.Farten minskar
Han är nöjd över att medelhastigheten har sjunkit på de aktuella vägsträckorna.- Olyckorna påverkas av medelhastigheten. Går farten ned minskar olyckorna, framhåller Anders Drugge.Den enda större utredning som hittills gjorts, gäller stockholmsområdet. Antalet dödsolyckor under 2004 till 2007 har i stort sett halverats efter att kamerorna kommit upp. - Vi vet genom kamerornas mätning att hastigheten har påverkats på sträckorna. På 70-sträckorna har den sjunkit mellan åtta och tio kilometer och på 90-sträckorna, sex till åtta kilometer i timmen, förklarar kommissarie Drugge.I hela Sverige finns 880 trafiksäkerhetskameror och nya sträckor tillkommer varje år. Ägaren kollas upp
Av de fortkörningar som registreras leder knappt hälften till böter. Alla går inte att identifiera. På kamerabilden syns bilens förare och bilen med dess registreringsnummer (alternativt buss och lastbil).- Först tar vår personal fram namnet på fordonets ägare och jämför den tagna bilden med körkortsfotot. Blir det en överensstämmelse skickas meddelandet ut om fartöverträdelsen. Om det inte är ägaren på bilden, kollar handläggaren upp maka, make eller sambo på pass- och körkortsbilder. När det gäller firmabilar kontaktas företaget. Företagen brukar vara måna om att hjälpa till och reda ut vem som körde vid tillfället då kameran utlöstes på grund av för hög hastighet. Särskilt storföretag har fastslagen trafiksäkerhetspolicy och miljöpolicy, uppger Anders Drugge.Den tekniska kvaliteten på bilderna har förbättrats jämfört med bara för några år sedan. Det har medfört att handläggningen går snabbare och man hinner med fler ärenden. I sin tur medför detta att kamerorna kan vara aktiverade längre tider än förr.Böter
Här är vad som gäller beträffande fortkörningsböter:70- och 90-sträckor. 1-10 km/h för fort 1.500 kr11-15 2.000 kr16-20 2.400 kr21-25 2.800 kr26-30 3.200 kr31-35 3.600 kr36-40 ........................ 4.000 kr40- Ärendet går till åklagareFör 30- och 50-sträckor gäller beloppet 2.000 som lägsta böter och sedan ett påslag med 400 kronor för vara etapp i likhet med vad som gäller för 70- och 90-sträckorna.Totalt är det 5.338 trafikanter i Norrbotten som åkte fast för fortkörning på de kameraövervakade åtta vägsträckorna i länet under januari till och med juli som den nyss framtagna statistiken gäller.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om