Flera minusgrader i Postens bilar

Postens nya bilar tål inte kylan. Brevbärarna tvingas jobba i minusgrader flera timmar i sträck. Skyddsombudet Kennet Hansson vill ha dieselvärmare snabbt men frågan har slussats till Italien och beslutet dröjer.

MINIMITEMP. I tisdags uppmättes -3,4 grader i en av Luleås postbilar. Skyddsombudet och brevbäraren     Kennet Hansson vill ha dieselvärmare i de nya bilarna så fort som möjligt.

MINIMITEMP. I tisdags uppmättes -3,4 grader i en av Luleås postbilar. Skyddsombudet och brevbäraren Kennet Hansson vill ha dieselvärmare i de nya bilarna så fort som möjligt.

Foto: Josefin Wiklund

Luleå2010-01-09 06:00
För tre månader sedan började Posten byta ut sina bilar. I stället för bensinbilar ska man i fortsättningen köra dieselbilar från Fiat. Men brevbärarna är inte nöjda. - Problemet är att temperaturen i bilen inte håller. Det är dåligt för lederna och rutorna immar igen vilket kan bli en trafikfara, säger Kennet Hansson, brevbärare och skyddsombud på postterminalen i Luleå. Strider mot regelverket
Värst är det i stadskörningen där bilarna går på låga varv och ofta står på tomgång. I onsdags uppmättes tre minusgrader i en av bilarna. - Då var jag förbannad att de skickade ut bilen, säger Kennet Hansson. Det finns ett regelverk för alla som kör bil i jobbet och det säger att temperaturen på förarplatsen får vara som lägst 5 plusgrader. - Minus tre grader i bilen är inte acceptabelt, säger Hans Karlsson på Arbetsmiljöverket. Redan på förhand har Kennet Hansson och hans kollegor bett om att få dieselvärmare i bilarna, men beslutet dröjer. Som en tillfällig lösning använder man de gamla bensinbilarna under den värsta köldperioden, men nästa år är de borta. Finns det fortfarande inga dieselvärmare då stoppar Kennet Hansson helt enkelt bilarna. Tungrodd upphandling
Peter Henriksson, utredningschef på postterminalen, stödjer skyddsombudet fullt ut och har skickat frågan vidare till högsta ort. Förhandlingar pågår med Fiat i Italien, som trots allt lovat att klara nordiska förhållanden. - Men vi vill ha lösningen nu, säger Kennet Hansson.
Värme i bilar Lokal nedkylning av kroppsdelar kan orsaka ohälsa, exempelvis rygg- eller urinvägsbesvär. Utkylda bilar kan även medföra en trafiksäkerhetsrisk med imbildning, och/eller isbildning på golv och pedaler. Arbetsgivaren ska vidta sådana åtgärder att personalen inte tvingas köra utkylda bilar i arbetet. När bilarna används under en arbetsdag ska lufttemperaturen i kupén vid förarplatsen vid varje tillfälle uppgå till minst + 5 grader vid en utomhustemperatur av minus 15 grader eller lägre. Källa: Arbetsmiljöverket
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om