Norrbottens-Kuriren följde med en polispatrull under lördagen för att följa deras arbete med att kontrollera nykterheten hos förarna i Luleå. Ett 70-tal bilar stoppades under förmiddagen och glädjande nog påträffades ingen rattfull person.
Det finns sifferfakta över rattfylleri- och drograttfyllerianmälningar under de senaste åren. I fjol påträffades 560 alkoholpåverkade förare i länet. Det är en ökning från året innan och den högsta siffran bortsett toppåret 2000, då hela 604 anmälningar gjordes. Och även i år ser det ut att bli en ökning.
Tendensen är alltså tydlig. Hur stort mörkertalet är vet ingen. Tyvärr menar många inom polisen att det är stort. Kontrollresurserna är begränsade.
Ett hjälpmedel som underlättar alkoholkontrollen är en så kallad Evidenser. Den används i de fall som alkometern ger utslag och misstanke uppstår. Instrumentet ger information om alkoholhalten i utandningsluften och då kan man räkna ut promillehalten i blodet. Det betyder att polisen inte behöver åka in med en misstänkt förare till sjukhuset för blodprov. Här sparar man tid. Utrustningen finns dock än så länge inte i polisbilarna utan endast på stationerna och i polisens minibussar. Två sådana bilar finns i Luleå.
– De apparaterna vore bra att få in i alla bilarna, säger Per, en av poliserna som är med och utför kontrollen. De vill inte skylta med sina riktiga namn och får här heta Lena och Per.
Många chansar
Det är nu många år sedan som gränsen för rattonykterhet ändrades från 0,5 till 0,2 promille. Trots den låga toleransnivån chansar många med att ta bilen för tidigt efter en blöt fest. Men, säger polisen bekymrat, många tar till och med bilen hem från festen fast de druckit. Man resonerar att lite gör inget.
Borde det därför vara nolltolerans för alkohol, som det är för narkotika?
– Det är svårt det där. Egentligen tycker jag väl det. Många tror ju att det inte gör något att man tar en öl, eller lite vin, att man ändå kan köra. Skulle det vara nolltolerans, vet ju alla att det inte går att dricka alls, resonerar Lena innan hon skyndar sig ut för att stoppa ytterligare en bil som ska kontrolleras.
Antalet trafikonyktra ökar men någon känsla av om det också körs med mer promille i kroppen nu än tidigare har hon inte.
– Däremot ser man att de som vi tar under helgerna, och det är ofta sådana som kör hem från en fest eller kör för tidigt på morgonen, har högre promillehalt än dem vi tar på vardagarna. De är ofta sådana som har alkoholproblem, säger Lena.
Oroande statistik
Om statistiken över rattonykterheten är dyster så är utvecklingen vad gäller drograttfylleri kanske ännu mer oroande. Säker statistik för drograttfylleri finns sedan år 2000 och med endast två anmälningar år 2000, togs 250 narkotikapåverkade förare i fjol. Men i år var den siffran passerad redan innan september var slut. Då hade redan 328 förare anmälts för drograttfylleri och då återstår ännu tre månader av detta år. Allt pekar på att över 400 förare i Norrbotten kommer att tas för drograttfylleri i år.
– Visst, många fler poliser har de senaste åren fått utbildning i att känna igen symptom hos drogfulla förare och det är en förklaring till ökningen, men drogproblematiken ökar också hela tiden, säger Lena bekymrat.
Till saken hör också att alkoholhalten hos förare är lätt att kontrollera ute på vägarna, men utbildning till trots, är det betydligt svårare att upptäcka drogpåverkan, så trots det stora antalet som numera tas, är det många som kan fortsätta att köra.
Fler poliser på vägarna
Det som ofta leder polisen på spåren är att bilen har körförbud, är oskattad eller oförsäkrad och visar det sig vid den kontrollen att föraren är narkotikapåverkad händer det också ofta att även stöldgods finns i bilen. Det ena brottet avslöjar ett annat.
Vad kan man då göra för att få ordning på problemet?
Fler poliser på vägarna, säger poliserna själva.
Och det är det lätt att skriva under på, för så länge inte varje trafikant tar sitt förnuft till fånga och låter bli att ta bilen när man inte bör det, så är fler poliser som gör fler kontroller en åtgärd som minskar risken för att du, jag eller någon av våra anhöriga blir ihjälkörda av en påverkad förare.
Mer förebyggande arbete
Men man önskar sig också mer förebyggande arbete, ute i skolorna och bland ungdomar.
– Men för det finns inte tillräckligt med resurser. Det är nog så att vi har folk ute för de händelser som inträffar. Här i Luleå har vi två personer som brukar vara ute på skolorna och det är alldeles för lite, säger Lena.
En intressant sak i sammanhanget till slut. Trafikanterna är glada över att polisen är ute och gör nykterhetskontroller.
– Alla gillar det, men ingen gillar att vi har fartkontroller, säger Per.