Förra året omsatte mathandeln på nätet tre miljarder kronor enligt en mätning gjord på uppdrag av Svensk digital handel. Det är en ökning med 41 procent jämfört med året innan. Ungefär hälften av köpen gäller lösplockade varor och hälften är färdiga matkassar och andra specialvaror. Enligt undersökningen köpte en av fyra sina matvaror på nätet under 2014. De främsta anledningarna till att beställa varorna är tidsvinst och bekvämlighet. Enligt undersökningen är det främst yngre som handlar livsmedel online. Ungefär hälften av de tillfrågade i åldern 26 till 35 har köpt mat över nätet under det senaste året.
Än är den digitala mathandeln en ung bransch som utgör en liten andel av livsmedelsförsäljningen i Sverige. E-handel av matvaror står i dag för endast en procent av den totala livsmedelsmarknaden. Det kan låta lite. Men marknaden växer. Snabbt. I år väntas försäljningen öka med 40 procent. Men många tycker det är dyrt. En fjärdedel av de tillfrågade uppger att billigare fraktkostnader skulle få fler att handla sin mat över nätet. Matbutikerna använder sig av olika lösningar. Vissa erbjuder hemleverans till dörren inom ett visst område till ett fast pris. Andra kan plocka ihop varorna som kunden sedan själv får hämta ut i butik.