På First Camp i Luleå har man ungefär 70.000 gästnätter på ett år, varav majoriteten är fördelade på sommarmånaderna. Och i sommar har det gått bra för campingen.
– Om man jämför med förra året så ligger vi i hela Sverige på 15 procents ökning, och i Luleå har vi ökat 10 procent. Skälet till att det inte ökat lika mycket i Luleå är att sommaren började ganska kallt, men sen så kom värmen även till Norrbotten, säger Leo Heijbel, marknadschef för First Camp.
Även i Storforsen har det gått bra.
– En otroligt bra sommar med många tillresta besökande. Jag tror att den kan vara snäppet bättre än förra året, säger Marina Nyberg, hotellchef för Hotell Storforsen, som även har hand om Storforsens camping.
I Abisko var det kallt i början på sommaren med lite besökare som följd, men enligt Christian Antoine, driftschef för STF Abisko, så jämnade det ut sig i juli och augusti.
– Vi håller ungefär samma besökarantal som tidigare år, men man hoppas ju alltid på att det ska öka litegrann, säger han.
Förra året slog Bodens camping och bad besöksrekord.
– Det är en riktigt bra säsong i år. Jag tror inte att vi slår nytt rekord men jag skulle tippa att det är vår näst bästa sommar någonsin, säger Peter Wallin, chef för campingen.
På Piteå Havsbad har antalet campingbesökare ökat med 5 procent i juni och juli, och i augusti ligger de än så länge på samma besökarantal som förra året.
– Vi har haft en bra sommar. Det är bättre än i fjol, vi ser en ökning, framför allt på campingen. Man ser att det är fler som campar, det är lite inne, säger Anna-Lena Risberg, driftchef på Pite Havsbad.
Till Norrbotten kommer varje år många norrmän, till exempel så uppskattar First Camp att 95 procent av deras gäster är norska. Och det är positivt för handeln.
– Det är en väldigt köpstark grupp. Prisnivån i Sverige är hälften så hög som i Norge, och med årets starka krona så säger det sig självt att norrmännen handlar som aldrig förr, säger Erik Sandemo vid Svensk handel.