Gymnasiebyn i Luleå har som andra gymnasieskolor varit stängda under våren.
Den 19 mars gick eleverna hem och fick i fortsättningen på läsåret fjärrundervisning. Fjärrundervisningen har inte fått några mer omfattande följder för avgångseleverna.
95 procent av dem tog sin examen, faktiskt en uppgång med delar av en procentenhet, från 94,4 procent till alltså 95.
Vad gäller eleverna i årskurs 1 och 2 under det gångna läsåret ser ansvariga på gymnasieskolan ingen större skillnad vad gäller antalet underkända betyg (F-betyg). I år var 4,3 procent av alla satta betyg ett F-betyg, förra året 4,0 procent och 2018, 3,6 procent. Detta gäller de nationella programmen.
Däremot ses en ökning bland antalet elever som behöver förlängd tid för att klara sina kurser.
Varje rektor kan förlänga kursen in på nästa termin för enskilda elever. Betyget delas då ut under höstterminen i stället för vårterminen.
Inför det gångna läsåret var det 64 som fick förlängda kurser. Inför kommande läsår 2020– 2021 är förlängningarna 116, det vill säga en ökning med 81 procent och nästan en fördubbling av antalet.
– Det är dock inte säkert att det beror på coronaeffekten, även om det kan vara ett rimligt antagande, säger Jessicka Sörmling som är utvecklingsledare vid Luleå gymnasieskola.
– Det kan förstås finnas många olika orsaker på individnivå till den här ökningen, elever kanske har varit sjukskrivna länge, fortsätter hon.