Fixerade könsmönster bryts

Sjuksköterska = tjej.
För att bryta könsmönstren i yrkesvalen satsas nu resurserna från golvet, i skolan.
? Det här är en kraftsamling i Norrbotten, beskriver projektledaren Josefin Rönnbäck.

LULEÅ2005-11-16 06:30
I dagarna bänkade sig 160 personer, de flesta med uppdrag för skolan och många av dem kvinnor, i Aula Aurora i Luleå för att kicka igång ett länsprojekt som rör jämställdhet, med grunden lagd i skolor och förskolor. En av de inbjudna var Pia Enochsson, Myndigheten för skolutveckling.<br>Alla kommuner i Norrbotten är med. Skolledare, som rektorer och skolchefer, ska i projektet utbildas i att hantera könsfrågan och det ska spridas neråt till förskollärare och lärare.<br>Grunden läggs i skolan<br>Känt är att killar alltjämt väljer traditionella utbildningar för killar och motsvarande gör tjejer. Grunden till det kommer från olika håll, ett är skolan. De små vardagliga sakerna i skolor och förskolor befäster könsmönster, beskriver Josefin Rönnbäck.<br>&nbsp;? En stor fråga är värderingar och dem måste man jobba med från olika håll. Fokus ligger på hur man som exempelvis lärare förhåller sig mot pojkar och flickor. Hur man tilltalar dem. Bygger en pojke med lego kan kommentaren bli ?titta, här har vi en blivande ingenjör?. Om flickor kan det sägas ?åh, va fint du gjort?.<br>Hon berättar om hur man i Gävle filmat hur yrkesmänni-skor omedvetet uppträder och där flickor getts kommentarer om att ha fina kläder medan de grejer pojkarna har omkring sig beskrivs som häftiga.<br>Likväl kommer mycket av värderingarna från inte minst TV och föräldrar.<br>Skyldighet<br>&nbsp;? Ja, men skolan har en viktig roll i sin föräldrasamverkan, och oavsett det måste ju skolan klara av sin del av ansvaret, säger Josefin Rönnbäck. Arbetet med att bryta könsmönster måste också förflyttas från att ibland betraktas som frivilligt till något det finns skyldighet att ta itu med, menar hon.<br>Projektet, som gett mål 1-stöd, pågår i nästan ett och ett halvt år och drivs via Institutionen för utbildningsvetenskap, vid universitetet i Luleå. Regionalt utvecklingscentrum, Rädda barnen, Teknikens hus, Myndigheten för skolutveckling, kommunerna och länsstyrelsen är med.<br>Föreläsningar ska hållas, nätverk bildas. Måttet på om projektet lyckats mäts i om målet för omfattningen nås. Om yrkesvalen med åren breddas över könen kan möjligen projektet sägas ha bidragit.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om