Sex landshövdingar, bland annat Norrbottens Lotta Finstorp, tillsammans med vd:arna och en regionchef från handelskamrarna i respektive län, skriver i en debattartikel i Dagens industri att staten inte kommer att kunna leva upp till sina åtaganden när det gäller järnvägsnätet. Vidare skriver de: "Bristen på helhetstänk för sträckan Stockholm–Luleå riskerar att få allvarliga konsekvenser för svensk arbetsmarknad, vår globala konkurrenskraft och de nationella miljö- och klimatmålen."
I Trafikverkets infrastrukturplan för åren 2022 till 2033 förslås en senareläggning av färdigställandet av Norrbotniabanans första etapp mellan Umeå och Skellefteå till någon gång efter 2033. Norr om Skellefteå kommer endast en symbolisk byggstart att genomföras i slutet av planperioden. För färdigställande av hela banan har, enligt debattörerna, Trafikverket inte angett ett slutår.
Landshövdingen Lotta Finstorp anser att takten måste öka och att infrastruktursatsningarna ska prioriteras högre.
– Det är nu det händer, säger hon.
Landshövdingarna anser att den nationella planeringen tar hänsyn till hela transportkedja och att huvudstadsregionerna länkas samman med det stora satsningar om just nu pågår i norra Sverige.
Lotta Finstorp uppger att hon lyfter frågan på många sätt i möten med representanter för departement, regering och riksdag.
Hur tycker du förståelsen för det som sker i Norrbotten och Västerbotten är bland de du träffar i de här sammanhangen?
– Jag skulle vilja att förståelsen ökade. Det finns inte full förståelse för vad som sker här. Det här är lite provocerade men jag har ibland känslan av att övriga landet står stilla medan det är här det händer, säger Lotta Finstorp.
Om inte infrastrukturen byggs ut kommer det att skapa problem för det satsningar på nya industrier som görs i Norrbotten och kommer även göra det svårare att få nya etableringar till länet, uppger landshövdingen.
Vidare skriver landshövdingarna att järnväg för både gods och persontrafik är en förutsättning för att kunna nå Sveriges högt ställda miljö- och klimatmål. "Trafikverkets förslag till framtidens transportinfrastruktur liknar mest ett stillastående tåg på fel spår".