På måndagseftermiddagen ringde det på Bäckströms dörr i Hagaviken. Då kom det äntligen en tekniker för att åtgärda telefonen och bredbandet som slutat fungera den 6 januari. De har bredband och bredbandstelefoni.
– Vi har så dålig täckning på mobiltelefonen, annars skulle vi inte ha kvar den fasta telefonen, säger Anna-Greta Bäckström.
Reparatören såg snabbt att det inte var något fel på utrustningen.
– Felet var utomhus, 50 meter från huset. Det var en tråd som hade lossnat.
Anna-Greta Bäckström är mycket glad över att telefonen fungerar igen. Men hon är upprörd över att det tog så lång tid. Nu ska hon begära skadestånd från Telia för att hon fick vänta i 14 dagar.
– Vårt mål är att fel ska åtgärdas inom tre arbetsdagar. Det är mycket olyckligt, det som hänt och vi beklagar verkligen, sa Roija Rafii på Telias presstjänst på måndagen.
Hon kan inte direkt säga vad det är som gjort att Anna-Greta Bäckström har fått vänta så länge.
På tisdagen ringer Inger Gunterberg, informationschef på Scanova, upp Kuriren. Medan Telia sköter service av bredbandsutrustningen är det Scanova som sköter reparationer av bland annat kablar.
– Vi ska normalt åtgärda felen inom tre dagar. Det ska inte ta så här lång tid. Men här har det blivit ett kommunikationsproblem mellan teknikerna, säger hon.