Fick rätt mot Kraftkommision AB

Över 6.000 elkunder ges rätt i sin tvist mot elbolaget Kraftkommission AB.
Det sedan bolaget utan förvarning upphört och tvingat kunderna till avtal med dyrare elleverantörer.
? Som jag har bråkat med dem, säger Luleåbon Sixten Andersson, en av de drabbade.

LULEÅ2004-07-20 06:30
Strax före jul 2002 fick Sixten Andersson ett märkligt besked. Hans mätleverantör, Luleå energi, meddelade att elleveransen från elbolaget Kraftkommission AB hade upphört. Men inte ett ljud hördes från själva bolaget.<br>Sixten Andersson blev misstänksam och höll inne med den faktura som han närmast skulle betala. Dessutom hade han bara någon månad innan beskedet, tecknat ett avtal om förlängning med bolaget.<br>Ville inte kännas vid avtal<br> ? Jag ringde Kraftkommission men de ville inte kännas vid något förlängt avtal, säger Sixten Andersson.<br>Han och över 6.000 andra fastpriselkunder tvingades därför in i avtal med nya, dyrare elleverantörer och fick till slut elräkningar på flera 1.000 kronor mer än de varit vana vid.<br>För Sixten Anderssons del inleddes då en lång tids brevväxling med Kraftkommission AB som hela tiden vägrade att betala den merkostnad som Sixten fått betala under 2003.<br>Till slut, hösten 2003, anmälde Konsumentombudsmannen fallet som grupptalan till Allmänna reklamationsnämnden. De i sin tur, rekommenderar nu elbolaget Kraftkommission AB att betala skadestånd till sina fastpriskunder för deras merkostnader ? förutsatt att varje kund räknar ut sin förlust och sedan kräver tillbaka den.<br>Pengar tillbaka<br>I Sixten Anderssons fall rör det sig om nästan 6.000 förlorade kronor. Pengar som han nu, förhoppningsvis, kommer att få tillbaka.<br> ? Jag skickade det senaste brevet i februari i år och fick avslag. Nu ska jag försöka igen när jag vet att jag har någon i ryggen.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!