Luleå.
Prisutdelningen ägde rum i samband med branscharrangemanget ”Academy of Swedish Lapland” som i år ägde rum i Arvidsjaur.
Award of Swedish Lapland är instiftat av Swedish Lapland Tourism för att synliggöra och premiera insatser som inspirerar och levererar i strävan att stärka destinationen Swedish Laplands attraktivitet och konkurrenskraft. Priset delas ut i kategorierna innovation, brobyggare och möjliggörare.
Priset för årets innovation, det vill säga en innovativ idé som bidrar till besöksnäringens utveckling, har nått kommersiellt genomslag och sätter Swedish Lapland på den internationella kartan, gick till Aurora Safari Camp i Gunnarsbyn och grundaren Fredrik Broman.
Till årets möjliggörare, ett modigt och ihärdigt initiativ som bakom kulisserna skapat möjligheter att genomföra arrangemang, utveckla eller etablera nya anläggningar eller upplevelser som får varumärket Swedish Lapland att färdas ut i världen, utsågs Norrskenet och vd Tor Ökvist.
Det tredje priset, årets brobyggare delades ut till Dan Björk, idag Försäljnings- och marknadsansvarig på Icehotel.