Fiasko blev affärsuccé

Sökföretaget

LIVET LEKER. Kashayar Farmanbar har anledning att le. Hans företag Agency 9 har utvecklat sökföretaget hitta.ses tredimensionella (3D) kartor som lanserades i slutet på maj. Foto: Petra Isaksson

LIVET LEKER. Kashayar Farmanbar har anledning att le. Hans företag Agency 9 har utvecklat sökföretaget hitta.ses tredimensionella (3D) kartor som lanserades i slutet på maj. Foto: Petra Isaksson

Foto: Petra Isaksson

LULEÅ2008-06-17 06:00
hitta.se Agency 9 ville egentligen göra komplicerade animerade och tredimensionella (3D) dataspel för webben. Och utvecklade 3D- motorn AgentFX. Men deras nya mjukvara nobbades av dataspelsbranschen.I stället för att ge upp, sadlade Agency 9 om och började använda sin teknik till att göra animerade kartor istället.Och då blev det succé!Nu har den stora söktjänsten, hitta.se, använt sig av Agency
9:s mjukvaruteknik till sin nya tredimensionella kartfunktion.- Vi har levererat en produkt som skapar en unik upplevelse. Man kan se sig omkring i kartan, fritt panorera kring byggnader och miljöer för att sedan känna igen sig på plats. Tvådimensionell navigering kan aldrig skapa den känslan, säger Kashayar Farmanbar.Bättre än Google
Enligt tekniktidskriften Ny Teknik är kartfunktionen bättre än Google Earth.Kashayar Farmanbar menar att kartorna har fler detaljer än Google Earth och man behöver inte ladda ner något program, man kan använda kartan med vilken webbläsare som helst.Tjänsten kommer än så länge bara till sin rätt i stadskartan över Stockholm.- I Stockholm finns nämligen varenda byggnad i en realistisk 3D-modell vilket gör att du kan navigera över staden eller cirkulera runt vilken byggnad som helst, säger Agency 9:s unge VD.Kashayar Farmanbar är medveten om att hitta.se, med sina nästan två och en halv miljon besökare i veckan, är ett gigantiskt skyltfönster för det norrbottniska företaget som startade sin verksamhet för fem år sedan.- Det här är det största som hänt vårt företag, lanseringen av den nya kartfunktionen har uppmärksammats i tidningar världen över och vi har redan inlett förhandlingar med andra kunder utomlands, säger Kashayar Farmanbar.Nya marknader
Närmast ska nu Agency 9 försöka anpassa den animerade kartfunktionen för andra marknader.Men motorn AgentFX tillåter också Kashayar att drömma om nya användningsområden.- Redan i sommar ska vi börja testa att skicka animerade vykort på mobilen, säger Kashayar Farmanbar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om