Krabba, parmaskinka och fetaost står det på menyn men det är ofta något helt annat som serveras på Norrbottens restauranger och pizzerior. Gästerna tror att de får den äkta varan men på tallriken ligger ofta en billigare liknande matprodukt.
Det visar en övergripande granskning gjord av kommunerna med bistånd av länsstyrelsen.
- Vi har att se till att lagstiftningen följs. Och den är klar och tydlig, det ska vara den produkt som anges på menyn som serveras, säger Kristina Stenlund, länsveterinär på länsstyrelsen.
Namnskyddade
En annan faktor är matprodukter som på olika sätt är namnskyddade, som skinkor typ parma och serrano och ostar typ parmesan, gorgonzola och feta. Skriver man parmaskinka på menyn måste det vara det, inte någon liknande skinka. Står det parmesanost ska den vara märkt Parmigiano Reggiano, det duger inte med Grana Padana som det i stället kan serveras.
Här vinner inte krögaren så mycket på att fuska, prisskillnaden är inte stor.
- Därför antas det allmänt att krögarna inte känner till skillnaden. Det är också vad de ofta själva anger, säger Åsa Andersson, miljöinspektör i Arvidsjaur.
Central roll
Hon har haft en central roll i arbetet. Andersson berättar att det även förekommer att felet ligger hos grossisterna som inte levererar rätt produkter.
- Det är i alla fall något som anges från krogarna, säger Andersson.
Hon menar dock att gästerna är utelämnade till krögaren då de själva inte kan kontrollera vad som serveras. Och då måste det vara rätt. Det kan annars få allvarliga följder, något hon ger exempel på.
- Det är mycket vanligt att man serverar crabfish och crabstick i stället för krabba. Men det är en fiskprodukt och är man allergisk mot fisk är det inte så bra. Lika illa om man är mjölkallergiker och serveras ost på komjölk som fetaost, säger hon.
Matställen med anmärkningar måste nu rätta sina menyer eller servera den äkta produkten. De ansvariga bakom undersökningen menar att resultatet visar på stora brister och kommer att göras uppföljningar.
Luleå kommun har kontrollerat fem restauranger berättar miljöinspektör Joakim Johansson.
- En fick anmärkning, en salladsost kallades för fetaost, säger han.
Johansson menar att det säkert förekommer att krogarna luras av grossister men att det inte är någon ursäkt.
- Man har ändå ansvaret för att menyn stämmer, säger han.