Festival lockade celebra besökare

En träff med herrarna Jan Troell och Bengt Forslund är som att sammanträffa med en väsentlig bit av den svenska filmhistorien.

LULEÅ2006-11-13 06:00
Nu har de bägge med några års marginal passerat 70-strecket och befunnit sig i Luleå med anledning av filmfestivalen, där de bland annat delat med sig av sina mång­åriga och mångskiftande erfarenheter från den skiftestrika filmvärlden.
Bengt Forslund har producerat cirka 50 filmer och Jan Troell har regisserat omkring 15 stycken, inkluderande foto på det stora flertalet av dem. En handfull av dem har de gjort tillsammans: Här har du ditt liv (1966), Utvandrarna (1971), Nybyggarna (1972), Bang! (1977), för att bara nämna de kanske mest kända av dem.
- Det går inte att säga något annat än att Bengt ständigt har varit en mycket lyhörd producent, säger Jan Troell på sin mjukt lågmälda skånska.
- Det närmaste jag har sett honom bli upprörd var när vi jobbade med Utvandrarna och han vid något tillfälle yttrade "är varenda scen verkligen lika viktig?"
- När jag försäkrade att de var det så lät han sig nöja med det. Och så jobbade vi vidare. Kan man begära mera av en producent?
Och det som började en gång, började i Norrbotten. Som ett av inslagen i den nordiska novell­filmen 4X4 gjorde Jan Troell 1964 den poetiska kortfilmen Uppehåll i myrlandet, efter en novell av Eyvind Johnson. Max von Sydow spelar en filosofisk tågbromsare som tar en paus från sitt monotona jobb och ägnar sig åt en stunds utforskande av vildmarken.
Inspelningen ägde rum i närheten av Jokkmokk och såväl Troell som Forslund minns den med glädje och när jag nämner att jag råkar veta att dåvarande Expressenjournalisten Palle Abbing hade en statistroll i den, så säger de att det minns de också mycket väl.
- Det var han som hade stora knävelborrar till mustascher. Han står liksom och vinkar i väg tåget, i närheten av Allan Edwall som spelade stinsen, säger Jan Troell.

Första svenska western
I filmtidskriften Chaplin, som för övrigt startades av Bengt Forslund 1959 och som vi alla tre livligen saknar, skrev Torsten Manns i marsnumret från 1965 att Uppehåll i myrlandet var "den första svenska westernfilmen" och att Jan Troell var "det nyenklas poet i modern svensk film".
Jan Troell blir uppriktigt glad när jag plockar fram och visar honom den här gamla tidningen samt ber att få kopiera texten. Och självklart går det bra.

Eyvind Johnson nöjd
Inte minst Eyvind Johnson var så nöjd med resultatet av den korta filmen att han direkt sanktionerade att Troell skulle få filmatisera hans självbiografiska romansvit om den unge Olof. Och därmed blev klassikern Här har du ditt liv verklighet. En av de stora och oundvikliga upplevelserna i den svenska filmhistorien, med Eddie Axberg i huvudrollen och en majoritet av den svenska skådespelareliten i den övriga rollistan.
- Vi spelade in i Boden och på olika platser längs Luleälven och så tror jag att vi var i ett gammalt Folkets hus i Råneå också. Det var liksom kraftiga kandelabrar runt väggarna och en känsla i byggnaden som Gunnar Björnstrand lakoniskt sammanfattade som "ett krematorium för stående lik".
- Är det kanske någon av Kurirens läsare som känner till vilket hus jag menar och var det låg?

Svårt med mästerskapsstatus
Här har du ditt liv var Troells första långfilm och han erkänner att det det är förenat med vissa svårigheter att mästerskapsstämplas så tidigt i karriären.
Men även filmerna efter Vilhelm Mobergs Utvandrar-böcker, Ingenjör Andrées luftfärd och filmen om den norske författaren Knut Hamsun, den liksom de övriga med Max von Sydow i huvudrollen, rankas mycket högt av de flesta kritiker.
Bengt Forslund har för sin del, förutom med Troell, jobbat med regissörer som Janne Halldoff, Vilgot Sjöman, Bo Widerberg och även själv regisserat en film: Luftburen, efter Per Wästbergs roman.
- Den glömmer vi, säger han med ett leende och tillägger att den tydligen är för dålig ens för att visas i TV.

Inga memoarer på gång
Producentkarriären avslutade han med Lars von Triers Breaking the Waves. Och några memoarer, som säkert skulle innebära mycket uppfriskande och initierad läsning om nära ett halvsekel av svensk filmproduktion, har han inte ens tänkt på att skriva.
- Men det borde du nog göra, säger gamle vännen och kollegan Troell insisterande.
Troell har även genomfört några amerikanska filmer, som inte direkt efterlämnade några djupare spår i filmhistorien: Pionjärerna (1974; Zandys bride) och Hurricane (1979), en påkostad och alldeles för kaotisk nyinspelning av John Fords gamla film om en orkan i Söderhavsmiljö.
- I den första filmen höll jag på att råka i slagsmål med Gene Hackman och i den andra höll vi på att driva Jason Robards Jr. till vansinne när jag, Mia Farrow och Sven Nykvist hade en liten fest och spelade Kostervalsen gång på gång, minns Jan Troell och både han och Bengt Fors­lund brister ut i stora skratt.
- Jo, jag har i stort sett fått göra de filmer jag har velat göra, säger Jan Troell sedan men tillägger att han ibland tålmodigt har fått vänta in dem.
- Sju år för Andrée, 15 år för Hamsun.

Troell spelar in i Luleå
I början av nästa år kommer Jan Troell tillbaka till Luleå för att i Filmpool Nords studio men även i en lokal i Ängesbyn filma sammanlagt tre veckor av den faktabaserade Maria Larssons eviga ögonblick.
- Man ska inte säga så mycket om något som man ännu inte har börjat jobba med, men det här är en familjehistoria som äger rum mellan 1907 och 1922. Utspelande sig i Malmö, så det är alltså ingen norrländsk miljö. Maria Heiskanen, som var med i Il Capitano, Mikael Persbrandt och dansken Jesper Christensen i de största rollerna och vi siktar på premiär våren 2008.
- Då ska jag komma och titta, meddelar Bengt Forslund uppmuntrande och säger att han inte har något alls med den filmen att göra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!